Dansk ekspert: Facebook-stifter lægger røgslør ud med nyt fokus på privatlivet

Tirsdag aften præsenterede Facebooks stifter Mark Zuckerberg en række opdateringer og nye designs, som til sammen skal være med til at sikre privatlivets fred for brugerne af Facebooks tjenester. Men de nye udmeldinger løser ikke de fundamentale problemer med Facebook og er mere et røgslør, mener dansk ekspert.

Mark Zuckerberg, CEO and stifter af Facebook gentog som et mantra at »fremtiden er privat« under sin tale på Facebooks koncefence for udviklere i San Jose i Californien tirsdag aften dansk tid. Men det er et røgslør, mener dansk ekspert. Foto: Amy Osborne/ AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: AMY OSBORNE

Fremtiden er privat, sagde Facebooks stifter Mark Zuckerberg gentagne gange, da han tirsdag aften præsenterede Facebooks nye design og en række ændringer i Facebook-koncernens tjenester, som også omfatter Instagram, Messenger og WhatsApp.

Præsentationen fandt sted på Facebooks årlige konference for udviklere, F8, i Californien, og kommer, efter at Mark Zuckerberg i begyndelsen af marts meldte ud, at han har planer om at ændre Facebook fra en platform for offentlig kommunikation til privat kommunikation.

Det skete i et forsøg på at dæmme op for den alvorlige kritik, som Facebook er løbet ind i efter skandalesager, hvor platformen har været med til at sprede fake news og blandt andet påvirke valgresultater, er blevet brugt i forbindelse med terroraktiviteter, er blevet et hjemsted for hadtale og har været involveret i alvorlige sager om misbrug af personlige data.

Det nye design, som allerede er rullet ud på mobilen og følger i de kommende uger på desktop, betyder – udover et farvel til Facebooks markante blå menubjælke – nye features, som skal fremme gruppebaseret kommunikation frem for den ene besked og statusopdatering efter den anden i et rullende news feed.

»Du kan se og connecte til venner overalt«

Med ændringerne skal brugerne lettere kunne sende beskeder og dele indhold med hinanden i mindre private grupper. Samtidig arbejder Facebook på at integrere og kryptere Facebooks Messenger og WhatsApp, som i dag er beskedtjenester, som bruges af milliarder af mennesker verden over. Facebook vil også gøre mere ud af muligheden for at dele »stories«, som er korte updates, som slettes efter 24 timer.

I et interview med New York Times siger Mark Zuckerberg, at de nye features og det nye design samlet set vil ende med at skabe en mere troværdig platform.

»Du kan se og connecte til venner overalt, de bliver i stand til at se og connecte med grupper. Det bliver vævet ind i Facebooks stof,« forklarer Facebook-stifteren til New York Times.

Røgslør over mere deling af data

Men det nye design og de nye features er ikke noget, der kommer til at løse de demokratiske udfordringer, der ligger indbygget i Facebook, vurderer den danske rådgiver og ekspert i sociale medier, Astrid Haug.

»Der er ikke noget af det, som Facebook nu har præsenteret, som kommer til at ændre fundamentalt på de alvorlige problemer med fake news, hate speach, terror og misbrug af data, som Facebook slås med. Det handler mere om brugeroplevelser og design,« siger Astrid Haug, der ikke køber Mark Zuckerbergs mantra om at »fremtiden er privat«.

Hun hæfter sig i stedet ved, at Facebook arbejder videre med at integrere koncernens forskellige tjenester, så der bliver endnu bedre mulighed for at sende beskeder og indhold mellem tjenesterne.

»Når Mark Zuckerberg siger, at fremtiden er privat, oversælger han det nye big time. Facebook lægger et røgslør ud over, at de arbejder med at lægge deres tjenester som WhatsApp og Messenger sammen og gøre det lettere at sende beskeder mellem de forskellige tjenester,« siger Astrid Haug.

Også i udlandet er der en vis skepsis over for, om Facebook-gruppens relancering og nye tiltag vil løse de grundlæggende problemer med beskyttelse af brugernes private data.

Tyske Handelsblatt har talt med journalist og forfatter David Kirkpatrick, der er forfatter til bestseller-bogen »The Facebook Effect« fra 2010. Han kalder over for den tyske erhvervsavis Facebooks nye udmeldinger for en farce og siger, at forandringerne kun er overflade.

»Det forbliver uklart, hvordan firmaet vil gå til de frygtelige problemer, som det er skyld i. Hadtale, terroristrekruttering og politisk manipulation for bare at nævne tre,« siger David Kirkpatrick til Handelsblatt.

Ifølge Kirkpatrick, der har fulgt Facebook og Mark Zuckerberg i en årrække, er den nye privatsfærestrategi kun en måde at dysse problemerne ned på, uden at gøre noget seriøst for at mindske problemerne

Fake news kan stadig spredes

Ifølge Astrid Haug er det endnu svært at sige præcist, hvad det nye design egentlig kommer til at betyde, men hun ser det langt hen ad vejen som en tilpasning til den måde, stadig flere bruger Facebook og Facebook-koncernens tjenester på.

Der er nemlig en tendens til, at vi bruger Facebook mere og mere til events og til beskeder, mens vi deler færre offentlige opslag og ikke er så aktive i de offentlige debatter. Flere og flere vælger også at flytte diskussioner fra et større fora over på Messenger og fortsætte i én-til-én diskussioner eller i en lille gruppe.

»Ud over beskeder og events er vi måske aktive i et par private grupper og en gruppe om vores interesse for fugle eller sygdomme. Det er ikke noget, Facebook har opfundet. Men hvis brugerne ikke er så aktive som tidligere, er det et problem for Facebook, og så må de tilpasse sig,« siger Astrid Haug.

Valgkampen bliver næppe berørt

Men fordi der sker et skifte i retning af, at vi kommunikerer og deler i små grupper eller en-til-en, kan beskeder stadig brede sig som en steppebrand, uanset om det handler om oplysninger om terror på Sri Lanka eller fake news.

I praksis vil man derfor som bruger formentlig ikke opleve den helt store ændring, mener Astrid Haug.

De danske politikere, der lige nu kridter banen op til valgkamp, behøver derfor ikke at ændre deres some-strategi.

»Ændringerne får ikke umiddelbart effekt, men mit råd til både politikere og virksomheder vil være, at man fremover har lidt mere fokus på events og overvejer, om det måske er en idé at lave grupper med relevant indhold. Overordnet set går Facebook fra at være et massemedie til at være et netværksmedie, hvor der kommer mere én-til-én og én-til-få-kommunikation. Men det betyder ikke, at man ikke kan få sit budskab spredt. Det bliver bare på en mere kædebrevsagtig måde, hvor man f.eks. skal opfordre sine brugere til at dele indholdet med fem venner,« forudser Astrid Haug.