Dansk design vokser i udlandet

Mode. Flere danskere designere oplever, at det danske marked er mættet for vækst. TIl gengæld er der stigende efterspørgsel på tøjet uden for de danske grænser.

Selv om arbejdsmarkedet gløder herhjemme, så er det ikke alle produkter, de danske forbrugere er lige ivrige efter at hive over disken. Flere danske modefirmaer mærker, at væksten på det skandinaviske marked stagnerer, mens den til gengæld stiger på det europæiske marked.

- Gennem de seneste to år er vores eksport til især England og Frankrig steget markant. Vi har selvfølgelig stadig vores skandinaviske marked at pleje, men rent vækstmæssigt er det i Europa, vi vil sætte ind. Der er ikke mere at hente i Danmark, siger Susanne Rützou fra modevirksomheden Rützou, som for tiden har over 70 % af sin omsætning i udlandet.

Også hos virksomhederne Bitte Kai Rand og Noa Noa oplever man, at udlandet står for størstedelen af væksten.

- Væksten de næste tre år ligger helt klart udenfor Danmark. Især Frankrig og Spanien er med, men vi vil også til at udvikle en strategi for at komme ind på de østeuropæiske markeder, efterhånden som deres økonomiske udvikling går frem. Tidligere var der her kun plads til de store mærkevarer, men vi tror på, at folk efterhånden har fået så mange penge mellem hænderne, at der også er en chance for mindre designere som os, siger Michael Rand, adm. direktør i Bitte Kai Rand.

At det europæiske marked hiver i de danske designere mærker man også hos modevirksomheden Malene Birger. Det tre et halvt år gamle firma, der i dag er repræsenteret i 14 lande, mærker især efterspørgslen fra Spanien, Frankrig og Italien.

- Generelt er der efterspørgsel i udlandet, og faktisk også udenfor Europa. Det danske marked har været mættet i snart et år, siger Katrine Johansen, international salgsdirektør i Malene Birger.

Hos Dansk Textil Union kan man bekræfte, at dansk tøj i stor stil ryger over grænserne. Fra 2004 til 2005 steg eksporten af dansk med 49, 4 millioner kroner, en stigning på ca. 17 procent, og til Spanien, England og Italien steg eksporten samme år med over 270 millioner kroner.

Synligheden vigtigNetop i disse dage samles internationale designere i København på modemesser i Bella Centret og Øksnehallen, og det er da også messer og derigennem nye agentaftaler, som er én af årsagerne til de danske modevirksomheders udenlandske succes.

- Vi har været ude på flere større messer, bl.a. Paris, og samtidig har vi fået flere nye agentaftaler. Nu vil vi satse på at udbygge det agentnet endnu mere, for det er helt klart vores synlighed, som har givet bonus, siger Michael Rand. Samme melding kommer fra Rützou.

- Gennem de sidste to år, hvor vi har oplevet ændringen i væksten har vi selvfølgelig også forsøgt at være mere synlige og tage på flere af de store messer i Europa. Og det har så indtil videre vist sig at give bonus, så det vil vi fortsat satse på, siger Susanne Rützou.





Læs imorgen: reportage fra Part Two's modeshow.