Dansk bedemand tabte til Chanel

Selv om mange måske ville synes, at en urne med logoer fra ens foretrukne bil- eller tøjmærke er dødsejt, så er modehuset Chanel ikke begejstret for at der bag husets logo skal befinde sig jordiske rester af mennesker.

Chanel har netop vundet en sag i Danmark, hvor firmaet Begravelsesservice ifølge domstolen har misbrugt Chanels varemærke på urner, skriver Politiken. Begravelsesservice må derfor betale en erstatning på 25.000 kr. plus sagsomkostninger på 10.500 kr. til Chanel.

Politiken skriver, at begravelsesforretningen blev inspireret til at lave personligt udsmykkede urner, da faderen til en 15-årig dreng, der var død af kræft, bad om en Ferrari-urne til sønnen. Herefter lavede begravelsesforretningen et samarbejde med en kunstner, der udsmykkede flere urner med bl.a. FCK- og Brøndby-logoer. Kunstneren lavede også en urne med Chanels logo.

TV2 omtalte de personlige urner, som i 2004 også blev omtalt flere andre steder. Men da Chanel så deres logo på en urne, pudsede de advokater på begravelsesfirmaet.

I første omgang udgav en advokatsekretær sig for at være interesseret i en urne og bad om at se Chanel-urnen, der var til salg for 2.500 kr.

Men i Sø- og Handelsretten forklarede direktøren for Begravelsesservice ifølge Politiken, at Chanel-urnen aldrig havde været til salg. Det samme fortalte kunstneren, der videre forklarede, at hun havde lavet Chanel-urnen til sig selv, og at firmaet kun havde den til låns.

Chanel lagde ud med at kræve 125.000 kroner fra Begravelsesservice. Men selv om Sø- og Handelsretten afgjorde, at Chanels varemærke var krænket, satte de erstatningen noget lavere end det først forlangte.