Dansk auktionshus i ufrivillig vækstpause

Regnskab. Trods moderat vækst lykedes det auktionshuset Lauritz.com at fordoble overskuddet i 2006.

Den fremadstormende nordiske auktionskæde Lauritz.com, der har specialiseret sig i i at formidle køb og salg af kunst, design og antivikviteter via hjemmesiden Lauritz.com, er røget ind i en ufrivillig vækstpause.

Trods en storstilet satsning på geografisk ekspansion i Tyskland og Sverige kom selskabet ud af 2006 med en moderat vækst i omsætningen på fem procent i forhold til året før. Det fremgår af det seneste regnskab fra Lauritz.com, der netop er offentliggjort.

- Året 2006 har været præget af en beslutning om at forbedre infrastrukturen med henblik på den geografiske ekspansion det tyske og svenske sprogområde. Forbedringerne i infrastrukturen har især været orienteret omkring virksomhedens it og okonomiprocessor samt organisationen på hovedkvarteret. Endelig er problematiske aktivitetsområder blevet nedlagt. Det nævnte fokus på infrastrukturen har bevirket, at Lauritz.com kun udviser en moderat vækst, hedder det i beretningen fra regnskabet.

Ambitionerne for 2006 var en omsætning på 600 mio. kr. på hjemmesiden. Men omsætningen landede på 491 mio. kr. i 2006 mod 468,6 mio. kr. i 2005. Årets resultat steg i samme periode fra plus 0,7 mio. kr. til plus 1,5 mio. kr.

Lauritz.com havde ved årets udgang 15 auktionshuse fordelt på fire lande: Danmark, Norge, Sverige og Tyskland.

I alle husene kan sælgere indlevere varer og købenere kan gå på eftersyn.

I 2006 har aktionsvirksomheden overtaget Museumsbygningen A/S samt lanceret deLuxe auktioner.

Målsætningen for 2007 er vækst i omsætning og overskud.

Lauritz.com ejes af Karsten Ree fra Den Blå Avis og Bengt Sundstrøm, som ligeledes ejer Det Blå Pakhus.