Danmarkshuset en god forretning

Nye tider: Udlejningen af det tidligere så udskældte Danmarkshuset i Paris går så godt, at huset kommer til at give et solidt overskud, der skal investeres i promoveringen af dansk kultur og erhvervsliv.

PARIS

De danske politikere traf tilsyneladende en klog beslutning, da de stoppede Udenrigsministeriets planlagte salg af Danmarkshuset på Champ Elysées i Paris og i stedet gjorde huset til en selvstændig forretning.

Ikke alene fremstår huset, som genåbner 5. februar efter en langvarig renovering, smukt og topmoderne. Det bliver også en god forretning, som gør det muligt at gøre seriøs reklame for dansk kultur- og erhvervsliv på en af verdens mest prestigiøse adresser, uden at det kommer til at koste de danske skatteydere en krone.

»Vi har fået en så attraktiv leje for butiks- og kontorlokalerne, at den finansielle side af driften er på plads, inden de to sidste kontrakter er helt i hus,« siger Danmarkshusets administrator Torben Nielsen.

Selvom danske virksomheder fik førsteret til kontorlejemålene i Danmarkshuset, er det et fransk investeringsselskab under storbanken Crédit Commerciale de France og en italiensk brillefabrikant med milliardomsætning, der har lejet sig ind på to af kontoretagerne i ejendommen. Måske har de danske virksomheder været afskrækket af prisen, som ifølge Berlingske Tidendes oplysninger ligger omkring 5.000 kr. på kvm.

Herudover resterer udlejningen af en tredje kontoretage plus den eksklusive lejlighed på toppen af bygningen. Men endnu inden disse aftaler, der ifølge Torben Andersen er lige på trapperne, kan Danmarkshusets bestyrelse konstatere, at lejeindtægten fra de to etager plus husets to restauranter og B&O-butikken på gadeniveau giver indtægter, der er tilstrækkelige til både at betale husets drift og afdragene på det statsgaranterede lån på godt 22,5 mio. kr., som blev givet til renoveringen af huset i forbindelse med omdannelsen af det til et såkaldt »selvstændigt forvaltningssubjekt«.

Herudover har restauratør Philippe Amzalak investeret ca. 30 mio. kr. i renovering af restauranterne Copenhague og Flora Danica, ligesom også B&Os franske datterselskab med direktør Elisabeth Sandager i spidsen har investeret i indretningen af et eksklusivt showroom og butik.

Det overskud, som genereres ved udlejningen af lokalerne, skal ifølge Danmarkshusets vedtægter bruges til husets udadvendte arbejde til fordel for dansk kultur- og erhvervsliv. Til dette formål råder Danmarkshuset over den nyrenoverede Danmarkssal og en ekstra mødesal, som danske erhvervsvirksomheder og institutioner kan gøre brug af i forbindelse med fremstød på det franske marked.