Norlys skruer op for signalet og ned for forvirringen.
Fra i dag har Norlys’ fibernet fået sit eget navn: Sinal.
Det sker som et skridt mod større gennemsigtighed og en mere markant position i internetmarkedet, der er »præget af hård konkurrence«, skriver Norlys i en pressemeddelelse.
Selskabet er med over 900.000 adresser Danmarks største udbyder af fiberinfrastruktur.
Men det har ifølge Norlys været uklart for mange, hvad de egentlig stod for, både som ejer af nettet og som udbyder af tjenester på det.
Den forvirring skal nu være fortid.
»Vi skaber signal med vores forbindelser, og med navnet Sinal får vi en tydeligere position over for forbrugere, virksomheder og serviceudbydere,« siger Carsten Bryder, administrerende direktør i Sinal.
Klar rollefordeling og ny identitet
Navneskiftet er kulminationen på en struktur, der har eksisteret siden Norlys blev stiftet i 2019.
Dengang blev teleområdet delt op i to selskaber: Ét der ejer og driver fibernettet, og ét der sælger tjenester på det.
Med det nye navn bliver ejerskabet tydeligt: Sinal ejer fibernettet og leverer forbindelsen til 14 forskellige tjenesteudbydere inklusiv Norlys selv.
Men navneskiftet handler ikke kun om intern struktur.
Det handler også om at stå stærkere i konkurrencen om danskernes opmærksomhed.
»Med vores eget navn og brand kan vi i højere grad markedsføre fibernettet direkte til danskerne og understrege fordelene ved en stabil, energieffektiv og fremtidssikret løsning«, siger Carsten Bryder.
Sinal har 670 medarbejdere.
Det er fortsat Norlys, der sammen med det hollandsk-franske konsortium PGGM-EDF Invest ejer Sinal med henholdsvis 65 og 35 procent.