Danmark vil være førende inden for grønne brændstoffer – men »vi er kun frontløbere på ambitioner«

Kemivirksomheden Haldor Topsøe og industri- og teknologivirksomheden Siemens er to af de helt centrale virksomheder, der kan omsætte danske politikeres drømme om at gøre Danmark førende inden for power-to-X til virkelighed. Men virksomhederne kritiserer politikerne for at gøre for lidt og gøre det for sent for at få sat produktionen i gang i Danmark og etableret et marked. Tyskland, Holland og Sverige er længere fremme end Danmark, lyder vurderingen.

Kim Grøn Knudsen, chef for bæredygtig udvikling hos Haldor Topsøe, er glad for, at et bredt flertal i Folketinget vil satse på power-to-X, men han er ikke imponeret af de planer, politikerne foreløbig har fremlagt. Søren Bidstrup

Ambitionerne herhjemme er tårnhøje, når det gælder etablering af produktion af alternative grønne brændstoffer – også kaldet power-to-X – til lastbiler, skibe og fly. Et bredt flertal i Folketinget har fundet omkring fire mia. kroner til tilskud til etablering af produktion af nye brændstofformer, herunder til at indsamle og bruge CO2 til brændstoffet.

Samtidig er teknologien klar. Det slår to af de helt centrale leverandører af teknologi til power-to-X, industrigiganten Siemens, der ud over vindmøller fremstiller brintfabrikker og udstyr til raffinaderier, og Haldor Topsøe, der udvikler ny og effektiv teknologi til produktion af brint og er specialiseret i at levere de tekniske løsninger, der omdanner brint til brændstof.