Danmarks største dagligvarekoncern vil gøre det nemmere at se, hvilke varer der kommer fra en europæisk virksomhed.
Fremover vil Salling Group, som ejer Bilka, Føtex og Netto, sætte en stort stjerne ved siden af prisen på varerne, så kunderne kan se, at den er europæisk.
Det skriver koncernens administrerende direktør, Anders Hagh, på LinkedIn.
»Vi har den seneste tid fået en række henvendelser fra kunder, som ønsker at handle dagligvarer fra europæiske mærker,« skriver han.
»For at imødekomme det vil vi i løbet af marts introducere en ny markering på vores elektroniske prisskilte i Bilka, føtex og Netto, hvor en lille stjerne vil vise, hvis mærket er ejet af en europæisk virksomhed.«
Butikkerne vil fortsat have mærker på hylderne fra hele verden, understreger direktøren:
»Det nye mærkat er alene en ekstra service til de kunder, der ønsker at købe varer med europæiske mærker.«
»Boykot varer fra USA«
Tiltaget kommer i kølvandet på en spirende antiamerikansk strømning blandt europæiske forbrugere.
På kort tid har 28.000 danskere meldt sig ind i gruppen »Boykot varer fra USA« på det dog amerikanske Facebook.
Overfor Avisen Danmark afviser Anders Hagh dog, at Salling Group er begyndt at føre udenrigspolitik:
»Det er en serviceoplysning til kunderne, hvis de ønsker at handle på den måde. Vi kommer ikke til at boykotte amerikanske varer på nogen måde. Vi vil heller ikke pege amerikanske varer ud. Vi lader kunden beslutte, om de ønsker at handle efter det eller ej.«
Direktøren fortæller videre, at han ikke kan se på salgstallene, at danskerne boykotter eller køber færre amerikanske varer.
Salling Group vil også fortsat have tilbud på ærkeamerikanske produkter som eksempelvis Coca-Cola og Pepsi, lyder det.
Den antiamerikanske strømning kan meget vel kan brede sig og tage fart, bemærker Berlingskes politiske kommentator, Bent Winther, i en analyse:
»Når man nu ikke har stemmeret i USA, kan man jo stemme med sit kreditkort.«