Dagens fogedret: Leverpostej

Leverpostejproducenten Stryhn's slæber nu konkurrenten Tulip i fogedretten, fordi Tulip for nylig har introduceret en ny postej i en forklædning, der til forveksling ligner Stryhn's.

Torben Faurby, adm. direktør i Stryhn¿s, er blevet så irriteret over, at Tulip har lavet en leverpostej, der i udseende og emballage minder så om Stryhn¿s klassiske »Grovhakket«, at de nu slæber Tulip for fogedretten. <br>Foto: Søren Madsen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den velkendte leverandør af leverpostej, Stryhn's, føler sig truet og groft provokeret, efter at konkurrenten Tulip for nylig introducerede en 500 grams leverpostej under navnet Grovhakket i en blå aluminiumsbakke.

Efter forgæves at have krævet at Tulip trækker sin Grovhakket tilbage fra butikkerne, har Stryhn's nu trukket Tulip i fogedretten med krav om, at Tulip trækker den blå grovhakkede af markedet.

»Vi lever af at lave leverpostej, og familien Stryhn har gennem de sidste 60 år opbygget en forretning, der har specialiseret sig i at levere leverpostej til danskerne. Det er vores hovedprodukt, og danskerne kender den som den grovhakkede eller den blå fra Stryhn's, så det er helt klart et angreb på vores hovedforretning,« siger adm. direktør Torben Faurby fra Stryhn's.

Roskilde-virksomheden opdagede Tulips nye leverpostej i en tilbudsavis i sidste uge og blev krænket over, at Tulip har givet den samme navn, som Stryhn's hovedprodukt, samme emballage og en blå etiket, der til forveksling ligner den på Stryhn's Grovhakket.

Eksisterede allerede
Hos Tulip afviser adm. direktør Torben Skou at trække sit produkt tilbage.

»Stryhn's mener, at vi krænker deres leverpostej, og det mener vi ikke, vi gør. For mig er det en rent juridisk sag, og det har vi jo nogle instanser, der kan tage sig af her i landet. Så må vi jo så se, hvad retten i givet fald siger til det,« siger Torben Skou.

Hvor har I fået ideen til emballagen fra?

»Det er en emballage, der allerede eksisterede. Den bruges blandt andet til leverpostej men også til andre produkter. Det er et gammelt design, som bruges i forbindelse med Faaborg Middagsretter, og det er de originale Faaborg-farver, som har været brugt i mange år,« siger Torben Skou.

Hvad med etiketten og teksten på etiketten?

»Nu spørger du om for meget. Jeg er direktør her i firmaet, og så langt er jeg ikke nede i detaljerne,« siger Tulip-direktøren.

Hvis forbrugerne for alvor begynder at forveksle Tulips Grovhakket i blå bakke med Stryhn's Grovhakket i blå bakke, kan det udvikle sig katastrofalt for Stryhn's.

Danskerne spiser 20.000 tons af den særlige delikatesse om året svarende til, at producenterne kæmper om et forbrugermarked på 600 mio. kr.

Stryhn's omsatte sidste år for 240 mio. kr., hvoraf hovedparten var fra leverpostej. Ved siden af sælger Stryhn's middagspølser under navnet Langelænder.

Tulip er et selskab i Danish Crown koncernen, der sidste år omsatte for 43 milliarder kr. Tulip producerer leverpostej under mærkerne PÅlækker, Den Grønne Slagter, GØL, Steff-Houlberg, Kabaret, E Bindstouw, Guld Segl, Go' Smag, Letvægter m.fl.Vi lever af at lave leverpostej, og familien Stryhn har gennem de sidste 60 år opbygget en forretning, der har specialiseret sig i at levere leverpostej til danskerne. Det er vores hovedprodukt, og danskerne kender den som den grovhakkede eller den blå fra Stryhn's, så det er helt klart et angreb på vores hovedforretning

Torben Faurby

adm. direktør Stryhn's.