Dagens aktietip - tirsdag

Aktietip. AaB udfordrer FCK og Brøndby.

Ved at blive medejer af en kæde af Sportsmasterbutikker med en omsætning på 70 mio. kr. tog AaB i sidste uge et skridt, som kan gøre selskabet til den tredie fodboldklub i

Danmark, som ikke er afhængig af spillersalg for at tjene penge.

Det gør pludselig AaB-aktien interessant igen efter at den med et fald på 85 procent siden 1998 har været en af Københavns Fondsbørs' dårligste investeringer.

Parken er økonomisk i en klasse helt for sig selv, når det gælder børsnoterede fodboldklubber, men med den nye udvidelse af AaB-koncernen begynder AaB's omsætning at nærme sig Brøndbys.

Specielt vigtigt i konkurrencen med FCK (Parken) og Brøndby er, at AaB's ledelse i modsætning til tidligere består af meget erfarne erhvervsfolk.

Det skaber et godt grundlag for at udvikle forretningen AaB udenfor fodboldbanerne.

Samtidig har man en fordel, som mange selskaber misunder AaB. Nemlig et hjemmemarked stort set uden konkurrence. For AaB er Nordjylland hjemmemarkedet, og i en række sportsgrene er AaB topnavnet i Nordjylland. Men for at der skal være nogen værdi i at have et stort hjemmemarked, så kræver det, at man gør en aktiv indsats for at betjene dette marked.

Det er AaB først i de seneste år begyndt at indrette sig efter, og det nye medejerskab af sportsbutikker i Aalborg, Brønderslev, Frederikshavn og Skagen er et vigtigt skridt i retning af for alvor at sætte sig på et hjemmemarked bestående af cirka en halv million mennesker.

Med købet af Sportsmaster-butikkerne kan AaB i langt højere grad begynde at udnytte det store potentiale, som klubbens fanskare indenfor adskillige sportsgrene udgør.

Netop det forhold, at alle koncernens sportsgrene kan spille sammen i det nye forretningsområde, kan give en betydelig synergieffekt i den klynge af forskellige sportsgrene, som AaB har opbygget de seneste år.