Dagbøder kan presse telefirmaer

Telestyrelsen har nu fået redegørelser om problemer med flytning af mobilnumre mellem tele-selskaberne.

Teleselskaberne risikerer dagbøder, hvis ikke de snart får styr på de massive problemer, tusindvis af kunder oplever, når de vil tage et mobilnummer med over i et konkurrerende firma.

Mandag udløb den frist, som Telestyrelsen har givet selskaberne til at redegøre detaljeret for, hvor stort problemet er, og hvorfor det ikke er løst på trods af, at nummeroverførsel mellem selskaber skulle have været en realitet allerede i juli sidste år.

Kontorchef i Telestyrelsen, Lars Sten Jørgensen, bekræfter mandag aften over for Ritzau, at styrelsen har fået de redegørelser, som den havde bedt om, men han har stadig ikke noget overblik over situationen.

- Men det er helt klart en utilfredsstillende situation for de danske telekunder, og derfor skal de problemer, der måtte være, løses hurtigst muligt, siger han.

Han ønsker ikke at gå ind i en vurdering af, hvad konsekvensen måtte blive, hvis telefirmaerne fortsætter med at have rod i nummeroverførslerne, men det ligger fast, at en af styrelsens mest oplagte sanktionsmuligheder er dagbøder.

Størrelsen af disse afhænger af flere faktorer - herunder netop en vurdering af de forhold, som branchen nu er bedt redegøre for.

Telestyrelsen har udbedt sig redegørelser fra i alt 11 selskaber - det drejer sig om TDC, Sonofon, Telia, Telmore, Song Networks, Dublyooh, Tiscali, Debitel, Orange, Tele2 og Club Blah Blah. Telestyrelsen overså i skyndingen Club Blah Blah, og dette firma har derfor fået forlænget fristen.

/ritzau/