Da SFK outsourcede blev produktionen i Danmark

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Årene omkring årtusindeskiftet var ikke særlig muntre i SFK Meat Systems i Kolding, der fremstiller udstyr til slagterier

over hele verden. Virksomheden, der efter en start som indkøbsforening for landets slagterier selv var begyndt at fremstille slagteriudstyr,

mistede konkurrencekraft, og store ændringer i produktionen trængte sig på.



Problemerne førte til afskedigelser,

som igen medførte usikkerhed og uro hos de ansatte.

Ville for meget selv- Vi gjorde det forkert, at vi ville lave

det hele selv, også det som vi ikke var så gode til, og med den svingende ordrebeholdning, som vi har som projektorienteret

virksomhed, havde vi også løbende problemer med at styre bemandingen, siger fabrikschef Iver Lauritzen, som tiltrådte

i sommeren 2000.



Samme år lavede man en fremtidsplan, Vision 2004, hvor man reelt besluttede, at SFK Meat Systems skulle

ændres fra at være en smedefabrik til at være en samlefabrik.



Man skulle koncentrere sig om sine kernekompetencer,

som er montage hos kunder, samling og afprøvning af systemer og fremstilling af udstyr, hvor virksomheden har et stort knowhow,

mens enkle produktionsopgaver skulle lægges ud til underleverandører



- Det var klart, at der var behov for ændringer,

fordi produktionsgangene ikke var gode nok. Alle medarbejdere var inddraget i visionsprocessen, og det betød, at alle vidste,

hvad der skulle ske, og det gav medarbejderne en stor tryghed, siger Iver Lauritzen.



Som så mange andre virksomheder puslede

man i denne fase med at lægge en del af produktionen ud til lavtlønslande i Østeuropa.



Men efter en henvendelse

fra Koldings erhvervschef, Karin Yan Hansen, og professor Poul Rind Christensen fra Syddansk Universitet sagde man ja til at deltage

i opbygningen af en lokal leverandørsammenslutning som et forsøg.

Fem underleverandører- Vi fik defineret,

hvilke dele af produktionen, som det var bedst at få fremstillet andre steder, og det var bl.a. de mere enkle dele til vores slagteriudstyr.

Blandt 40 leverandører valgte vi syv ud, og vi har nu fem, hvoraf de to er her fra Kolding-området, mens de tre sidste

kommer fra Fyn og Østjylland, siger Iver Lauritzen.



- Vi har ikke fortrudt, at vi valgte at gå ind i leverandørsamarbejdet

og har ikke givet underskud siden, så det har været en succes. I 2000/2001 købte vi for 15 mio. kr. igennem leverandørsamarbejdet,

i 2001/ 2002 for 33 mio. kr., i 2002/ 2003 for 38 mio. kr., og næste år vil det ligge på omkring 60 mio. kr., siger

fabrikschefen.



I samme periode har man i SFK Meat Systems sikret sig de tre hidtil største ordrer i virksomhedens historie

- i Chile og i Japan og senest til det nye Danish Crown-slagteri ved Horsens, og det har givet det nye samarbejde en flyvende start.



-

Samtidig med at lægge produktion ude af huset, har vi kunnet tilpasse vores egen arbejdsstyrke på et lavkonjunkturniveau

med kraftig fokus på virksomhedens kernekompetence, og resultatet har været, at produktiviteten og dermed vores konkurrencekraft

er steget kraftigt. I 2002 afskedigede vi 16 mand i produktionen, men vi har netop ansat 16 nye p.g.a. de store ordrer, siger Iver

Lauritzen.

Først lige begyndt- For os giver leverandørsamarbejdet den fordel, at vi lettere kan styre vores

produktion og mandskab, og for vores samarbejdspartnere har samarbejdet den fordel, at de dels over en årrække får

en øget omsætning inden for det, som de er bedst til. Og ved at samarbejde med virksomheder her i landet og ikke i udlandet

kan vi meget hurtigere og meget lettere få løst eventuelle småproblemer, end hvis vi skulle udenlands, siger han.



Samarbejdet

fungerer ved, at der er indgået aftaler, der løber over en tre-fire år. Parterne mødes hver anden måned

på skift i virksomhederne, men den daglige kontakt foregår på en fælles database, hvor alle aktører via

Internettet kan se, hvor mange ordrer, der er, hvem der skal fremstille hvilke dele, hvilke ordrer der er på vej samt en lang

række yderligere oplysninger af fælles interesse.



- Den database skal vi have udbygget, så vi lægger

endnu flere oplysninger ud på den. Leverandørsamarbejdet har været en succes, det kan jeg roligt sige, og så

er vi jo først næsten lige begyndt, det kan sagtens udvikles, bl.a. med fælles planlægning, udveksling af

erfaringer og ordrebooking, siger fabrikschefen.



SFK er 60 år gammel og hed tidligere Slagteriernes Fællesindkøb. Virksomheden,

som netop er omdannet fra at være andelsselskab til aktieselskab, ejes 100 pct. af slagterigiganten Danish Crown og omsætter årligt

for 470 mio. kr. og har 350 medarbejdere.