Cybercity varsler overskud næste år

Bredbåndsselskabet Cybercity henter kunder ind i bunkevis og forventer næste år det første overskud på driften siden Klaus Riskær Pedersens salg af selskabet i 2000. Samtidig overvejer Cybercity opkøb af mindre konkurrenter.

Bredbåndsselskabet Cybercity lover både overskud næste år og benhård konkurrence på ADSL-markedet.

Efter flere år med stram styring af økonomien er Cybercity så godt kørende, at selskabet i fjerde kvartal i år og i hele 2005 får sorte tal på bundlinien. De optimistiske toner kommer fra Cybercitys selvsikre chef Henrik Clausen, der med sine egne ord har »fået orden i eget hus«.

Overskuddet næste år skal krone fire års arbejde med at vende Cybercity til at blive en driftig forretning, trods TDCs dominans på ADSL-markedet. Og en forbedret økonomi har gjort Cybercity i stand til at blive overordentlig aggressiv på priserne. Cybercity har i 2004 kørt en kampagne med lave priser på ADSL og den har virket, siger Clausen.

»Vi har øget hele vores kundebase med 25 procent i de første par måneder i år, og vi nærmer os nu 60.000 ADSL-kunder,« siger Henrik Clausen. Han forventer, at Cybercity runder en omsætning på 500 mio. kroner næste år, og fremgangen kan klares med de 235 ansatte, der i dag er i selskabet.

Massive investeringer
Henrik Clausen overtog selskabet efter den fallerede erhvervsmand Klaus Riskær Pedersen, der stiftede Cybercity i 1995. Under Henrik Clausens og den amerikanske investor Advent Internationals ledelse blev Cybercity gennem massive investeringer på over 500 millioner kroner lagt an som et rent bredbåndsselskab for private og erhvervskunder. Medarbejderstaben blev på kort tid tredoblet, men det er altså sket med styr på økonomien, hvis Clausens forudsigelser om selskabets resultater holder stik.

»Vi er etablerede nu, og vi vil de næste seks måneder køre meget aggressivt frem i markedet,« siger Henrik Clausen. På ganske få måneder har Cybercity hævet hastigheden på deres forbindelser, så en gennemsnitlig ADSL-kunde i dag har en forbindelse, der klarer over én mbit pr. sekund. Det er i den øvre ende på markedet.

Klage over TDC-gebyrer
Cybercity har lige mange privatkunder og erhvervskunder, og den strategi fastholdes.

Den forbedrede økonomi gør, at Cybercity har »råd« til at få nye kunder. For gebyrer og andre omkostninger til blandt andet TDC gør, at en ny kunde koster over 4.000 kroner at oprette, hvilket Cybercity har raset voldsomt over over for myndighederne. Der er lempelser på vej for nogle af gebyrne til TDC.

For at få flere kunder har Cybercity kig på mindre konkurrenter.

»Det vil jeg ikke afvise, hvis prisen er rigtig. Vores budget er lagt an på en vækst på 30 procent årligt frem til 2007, så vi kan nøjes med organisk vækst. Men jeg er parat til opkøb, hvis muligheden viser sig,« siger Henrik Clausen, der primært har mindre konkurrenter på erhvervsmarkedet i tankerne.

Cybercity fremlægger sit næste årsregnskab til sommer.