Cult scorer på sexede reklamer

Brug af bare bryster ved markedsføring af en ciderdrik giver pote i Cult A/S, der sidste år havde et overskud på 23,7 mio. kr.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Et par bare bryster i en reklame kan få danske medier til at opføre sig som bier ved et glas sukkervand. Når man ikke har verdens største markedsføringsbudget, kan der tænkes alternativt. Og det gjorde Brian Sørensen, da han i 2003 slap Cults reklame med de bare bryster løs på gader og stræder. Den blev lavet for at promovere Cults nylancering af ciderdrikken Shaker.

- Det var vigtigt, at vi fik folk til at stoppe op og kigge på vores reklame, og det lykkedes,« konstaterer Brian Sørensen. For kigget blev der. Og mange kvinder rasede, men som Brian Sørensen konkluderer, »hvis man prøver at få alle til at elske sig, er der ingen, der gør det.

Men elsket blev reklamen af journalister. 42 dage i træk blev der bragt artikler om Cults markedsføringsstunt. TV 2 Nyheder og TV Avisen bed også på og var med til at brande Cult i det frigjorte Danmark.

- Vores målgruppe i alderen 18 til 35 år elskede reklamen, fastslår klassens frække dreng. I ligestillingens hellige navn var han også klar med en reklame med en bar mand, men den ville outdoor-reklamefirmaet AFA JCDecaux ikke hænge op.

For frækDen var for fræk. Igen stor opstandelse i medierne, men nu var det reklamefirmaet, der kønsdiskriminerede. Så tilbød konkurrenten Clear Channel at bringe den. I løbet af et par måneder fik Brian Sørensen gratis omtale for millioner af kroner af medier, der elsker at fokusere på sex.

36-årige Brian Sørensen er født og opvokset i Egå. Lige siden tiden som flaskedreng i Kvickly vidste han, at han ville have eget firma. Alligevel blev han bankuddannet i Danske Bank og kan i dag ikke helt forklare hvorfor. Men som hovedaktionær i Cult A/S er han i dag glad for uddannelsen.

Han var i diskoteksbranchen i syv år og drev blandt andet diskoteket på den gamle færge M/F Broen i Århus Havn. Det havde åbent til kl. 5.00, men mange gæster forlod det kl. 4.00. To timers mistet omsætning hver weekend ærgrede Brian Sørensen, som fik ideen til en energidrink, der skulle holde på gæsterne. Sådan blev Cult grundlagt i 1998. Dåseemballage var ikke tilladt, og en standardflaske, der blev svøbt ind i papir, blev den første løsning. Men retursystemet virkede ikke, for flaskerne endte hos Carlsberg og Bryggerigruppen. Det kom der lidt ballade ud af, men ikke mere end at de begge blev distributører af Cults energidrikke i nogle år. I dag distribueres de af Royal Unibrew, SuperGros, Reitan Service og 40 mindre distributører. Cult har tre energidrikke uden alkohol og en 275 ml cider med en alkoholprocent på 5,4. Den hedder Cult Shaker.

Århus-firmaets læsedrikke kan købes i alle supermarkeder undtagen Aldi og Irma. På diskoteker og ved festivaler, koncerter, store firmafester og byfester sælger 82 Cult piger energidrikkene. De er typisk unge studerende, som ansættes på grund af charme, godt humør og energi. Årligt serverer de 500 gange på diskoteker, og i sommer solgte de energidrikke ved 60 festivaler og koncerter.

Det bedste årDe seneste år er Cult vokset støt og roligt. Sidste år var virksomhedens hidtil bedste. Overskuddet før skat var 23,7 mio. kr., og det er godt og vel en fordobling i forhold til året før. Det langsigtede mål er et overskud på 100 mio. kr. før skat i 2012 og en omsætning på cirka 500 mio. kr. Næste år lancerer virksomheden to nye produkter for at få flere ben at stå på. I øjeblikket hviler Cult på tre energidrikke, en Cult Shaker og en Cult Cola. Virksomheden har 21 fastansatte medarbejdere i domicilet i Risskov, men til januar tiltræder syv nye sælgere, som skal være med til at nå målene i 2012. I det daglige ledes Cult af en ansat direktør, mens Brian Sørensen tager sig af strategi, markedsføring og produktudvikling.

Cults produkter fremstilles i Tyskland. De indeholder alle koffein fra guaranabær, der er den vigtigste ingrediens og energikilde i læskedrikkene. Guarana vokser i Brasilien.

- Det største salg sker på tankstationer, hvor folk køber sig en energidrik eller en Shaker fra køleskabet i stedet for en kop kaffe. Men der er fremgang i salget hos supermarkedskæderne, siger Brian Sørensen.

Cults hjemmeside viser, at han har spottet ungdomskulturen, hvor det gælder om at være synlig og dejlig på nettet. 143.000 unge har tilmeldt sig »kulten« Cult på firmaets website. Hver weekend tager 50 fotografer 5.000 billeder fra fester, hvor Cult er aktiv. De lægges ind på www.cult.dk, hvor de unge kan studere sig selv og hinanden. De kan se festbilleder fra weekenden, oprette profiler, læse om hinanden, maile sammen og se unge kvinder vrikke med bagen til trendy musik. Desuden præsenteres kommende Cult events rundt om i landet, og det er muligt at vinde gaver. Cult har for eksempel haft et samarbejde med netfirmaet CD Wow, der gav 15 kr. i rabat ved køb af en cd eller dvd, når kunden videregav en kode fra en af de tre mio. Cult-dåser, der var med i sponsoraftalen.

- Meningen med hjemmesiden er at skabe sociale netværk. Vores side kan tale med facebook, fortæller Brian Sørensen.

Med på modenHans første fem-seks år med Cult var ikke nogen dans på roser, men han troede 100 procent på konceptet. I weekenderne hentede han energidrikkene i fars garage og kørte dem til diskoteker i Århus, Ålborg og Odense. Vendingen kom i 2002, da de kom på dåse. Og året efter blev Cult Shaker lanceret. Den koster 50-65 kr. på diskoteker og 13-15 kr. i supermarkedet. Den sælger godt, vel nok fordi købet signalerer status. Cult Shaker er på samme måde som Hugo Boss og Gucci in i diskotekets blinkende lys. Shakeren skal helst drikkes af flasken. Ellers kan andre diskoteksgæster jo ikke se, at man er med på moden.

66 procent af markedetPå RTD-markedet (Ready To Drink) er Cult Shaker oppe mod konkurrerende produkter som Smirnoff Ice og Bacardi Breezer, der distribueres af henholdsvis Carlsberg og Unibrew. Brian Sørensen anslår, at Cult har 66 procent af RTD-markedet herhjemme.

I marts i år sendte Cult en dåsecola med 500 ml i markedet. Den har i flere kæder overhalet salget af Coca Cola Light og er den femte mest solgte læsedrik i nogle kæder, fortæller Brian Sørensen. Målet er, at Cult Cola erobrer ti procent af markedet for halvliters cola herhjemme. Som led i markedsføringen har Cult oprettet en fond, der støtter bekæmpelse af brystkræft. 25 øre fra hver solgt cola går ind i fonden, der i øjeblikket råder over 342.000 kr. Igen tænker Brian Sørensen kreativt. For Jack & Jones har lovet at levere 3.500 t-shirts til mænd, som kan købe dem op til jul. Salget ventes at øge fondens pengetank med 300.000 kr. Målet næste år er 1,5 mio. kr., men pengene tilgår ikke Kræftens Bekæmpelse, som Brian Sørensen fik et kontrovers med, da han lancerede sin kampagne med brug af sloganet »Støt Brysterne«, som Kræftens Bekæmpelse havde varemærkebeskyttet. Brian Sørensen ville ikke forudbetale 500.000 kr. for at bruge sloganet og stiftede derfor sin egen fond, hvor bestyrelsen udgøres af fem kvinder. Her er sloganet »support the breasts«.

Høje krav- En af vore udfordringer er at få storkundeaftaler. Supermarkedskæderne stiller ekstremt høje krav til os. Og vi gør ikke kun vort bedste. Vi gør, hvad end det kræver, forklarer Brian Sørensen, som opholder sig i USA fire-fem måneder om året. Her henter han inspiration, for amerikanerne er længere fremme med nye emballager end Europa. I USA har Cult eget salgsselskab og er aktiv i to stater, og Brian Sørensen forhandler med investorer om at komme ud i flere stater.

Cirka fem procent af virksomhedens samlede omsætning kommer fra eksport til Norge, Tyskland, Sydamerika og USA. Cult har også eget salgsselskab i Norge.

Virksomheden er i øvrigt ikke til salg. Det har Brian Sørensen det alt for sjovt til. Men man skal aldrig sige aldrig, tilføjer han. Han er hovedaktionær med 51 procent af aktierne, mens to medejere har resten.