Concorde-styrtet er opklaret

Den franske havarikomission har i sin færdige rapport givet amerikanske Continental skylden for manglende eftersyn af det DC 10 fly, der tabte et metalstykke, lige før Concorden skulle i luften.

Så er det bekræftet, hvad mange eksperter længe har spået: Concorde-ulykken i Paris' Charles de Gaule lufthavn i juli for halvandet år siden, hvor 113 passagerer og besætningsmedlemmer omkom, skyldtes et stykke vildfarent metal på startbanen.

Det fastslår den franske havarikomission BEA i den færdige rapport om ulykken. Det pågældende stykke metal punkterede et af dækkene på overlydsflyet og blev slynget videre ind i brændstoftanken, der sprang læk, hvorefter flyet brød i brand og styrtede midt under take off.

Den opfattelse har længe været kendt. Men den franske kommission går også videre og fastslår, at metallet stammede fra en DC 10'er fra amerikanske Continental, som var startet umiddelbart forinden.

Rapportens eksperter mener også at have fundet ud af, at et metalstykke faldt af, fordi Continentals mekaniske eftersyn ikke havde fulgt regulativerne.

Afviser retssag

I den franske rapport foreslås nu, at de amerikanske luftfartsmyndigheder indleder en retssag mod Continentals ansvarlige teknikere.

Det afvises pure af amerikanerne, der stærkt betvivler, at de franske eksperter har beviser nok på, at metalstykket kom fra DC 10'eren.

»Vi tror simpelthen heller ikke på, at et stykke metal er årsagen til ulykken. Derimod er Concorden alt for sårbar overfor den slags hændelser, og det forårsagede styrtet,« siger en talsmand for Continental.

Inden Concorden igen fik sit luftduelighedsbevis tilbage hos såvel British Airways som Air France i september i fjor, er såvel dæk som brændstoftank blevet forstærket. Tankene med det samme materiale som bruges i skudsikre veste, og som nu også bruges til at sikre cockpitdørene mod flykaprere.