Combus-støtte dømt ulovlig

Mens eksperter mener, at ulovlig statsstøtte til Combus og renter for et beløb på over en halv milliard kroner skal tilbagebetales af Arriva, vil trafikministeren forsøge at få en ny godkendelse af statsstøtten. EF-domstolen afsagde dom i går.

Combus-støtte dømt ulovlig - 1
Den ulovlige statsstøtte skal betales tilbage af Arriva, mener ekspert. <br>Arkivfoto: Morten Juhl
Læs mere
Fold sammen
Staten skal kræve mere end 500 millioner kroner tilbage hos transportselskabet Arriva - en af de store leverandører af kollektiv trafik i Danmark.

Det er konsekvensen af den dom, EF-domstolen i Luxembourg afsagde i går mod EU-Kommissionen og Danmark, siger ekspert i EU- og konkurrenceret, Peter Vesterdorf, Håndværksrådet.

Peter Vesterdorf har hjulpet de advokater, der var hyret til sagen mod EU-kommissionen og Danmark, anlagt af brancheorganisationen Danske Busvognmænd.

»EF-domstolen er gået ind og har set på sagen på den måde, som EU-kommissionen burde have gjort, da den tillod støtten. Herefter er der truffet en afgørelse og den vil det være utænkeligt, at EU-kommissionen efterfølgende omgør. Derfor skal den ulovlige statsstøtte tilbagebetales af Arriva,« siger Peter Vesterdorf.

Urolige nætter
Advokat Per Dalskov, Legallink, har ført sagen for vognmændene.

Han bakker op bag Vesterdorf og siger, at beløbet er 471,8 mio. kr. plus renter.

»Arriva kommer formentlig til at sove uroligt i de kommende nætter,« tilføjer han.

Borgerlige trafikpolitikere som Kaj Ikast (K) og Svend Heiselberg (V) har gentagne gange kritiseret daværende trafikminister Sonja Mikkelsen (S) for at skyde de første 300 af i alt 500 millioner kroner i Combus i 1999. Dengang da selskabet første gang var millimeter fra at lide en økonomisk død.

En skandalesag af rang og direkte usmageligt over for de private konkurrenter, lød kritikken.

Den nuværende trafikminister Flemming Hansen (K) har et anderledes syn på sagen.

»Vi må tage til efterretning, at EF-domstolen mener, at Kommissionen har begået juridiske fejl i forbindelse med godkendelsen af statsstøtten. Nu vil vi nærmere analysere dommen og dens præmisser. Vi vil også tage kontakt til Kommissionen for at høre dens vurdering af sagen. Dommen synes ikke at udelukke, at Kommissionen ved en ny beslutning kan godkende statsstøtten med en korrekt juridisk begrundelse,« sagde ministeren i en kortfattet pressemeddelelse i går.

Hos Danske Busvognmænd er adm. direktør Steen Bundgaard yderst tilfreds:

Moralsk rygstød
»Dommen skaffer ikke kørsel tilbage til vores medlemmer og da slet ikke til de stribevis af mindre selskaber, der er afgået ved døden efter Combus uansvarlige prispolitik. Men dommen er et moralsk rygstød, som viser, at staten ikke blot kan mishandle sine borgere og selskaber. Combus var et skrækkeligt socialdemokratisk ideologisk projekt bistået af Sonja Mikkelsen og daværende finansminister Mogens Lykketoft.«

I Arriva siger adm. direktør Johnny Hansen, at Arriva har gjort, hvad man skulle, da Combus blev købt for 100 kroner i slutningen af 2000.

»Jeg er blevet informeret af Trafikministeriet om, at de har et problem med sagen. Vi har i sin tid sikret os godkendelse af støtten fra EU-kommissionen, så det er ikke en sag, vi følger mere,« siger han.

Medlem af Europaparlamentet for Venstre, Karen Riis Jørgensen, har fulgt sagen i flere år og er er glad for dommen:

»EF-domstolen har afgjort, at en EU-foranstaltning er overtrådt. Det er rart med EUs regler, der sætter mennesket i centrum, så man ikke bare skal lide overlast, hvis staten beslutter sig herfor, og det er godt, at vognmændene tog kampen.«