Combus-skandale blev afværget

Halvdelen af Combus gik til Connex, hvor direktøren mener, at Arriva løste et kæmpe problem ved at købe Combus for en hundredelap.

Læs mere
Fold sammen
Mens Danske Busvognmænd jubler over EF-domstolens dom mod Danmark i statsstøttesagen om Combus og kræver den ulovlige statsstøtte på 500 mio. kr. tilbagebetalt, så har en af de store aktører i busbranchen et ganske andet anden syn på, hvad der skete, da Arriva købte det fallerede selskab i 2001 for 100 kroner.

Adm. direktør i busselskabet Connex, Hans Christian Baunsøe, siger:

»Alternativet til Arrivas køb af Combus med 3.500 ansatte havde været en kæmpeskandale i den offentlige trafik i Danmark. Bustrafikken var simpelthen gået i stå i Danmark og i særdeleshed i København. De elendige kontrakter, Combus havde, skulle have været genforhandlet i måneder, og det havde været en dyr affære for de offentlige udbydere.«

Hans Christian Baunsøe kender Combus indefra, da Connex kort efter Arrivas handel med staten, købte halvdelen af selskabets aktiver.

Tabersag
»Det her er og bliver en tabersag for alle undtagen juristerne måske. Combus pressede priserne i bund i branchen, hvad man kan se af regnskaberne, staten måtte træde til med økonomisk støtte til sit dårligt drevne busselskab og nu skal regningen måske betales tilbage af andre. Jeg er ikke sikker på, at politikerne er klar over, at de har været med i det spil, men det er tilfældet. Dertil kostede Combus ekspansion et par hundrede små solide danske busselskaber livet.«

EU-retseksperter har fastslået, at et tilbagebetalingskrav for ulovlig statsstøtte følger aktiviteten og ikke nødvendigvis selve det selskab, der er handlet med. Om tilbagebetaling siger Hans Christian Baunsøe:

»Vi kan ikke sige, at vi har dækket os af, men vi har lavet en ganske almindelig handel med aktiver. Vi er ikke involveret i nogen selskabssag og heller ikke i nogen tilbagebetalingssag. Det er alene en mellemværende mellem Combus A/S eller Arriva og den danske stat.«

Endnu er der ikke rejst et tilbagebetalingskrav og EU-Kommissionen, der tidligere tillod støtten, er gået i tænkeboks.

Dagbladet Børsen skrev i går, at det er advokatfirmaet Bech-Bruun Dragsted, som har ydet Arriva advokatmæssig bistand forud for købet, og at en regning kan ende hos advokatfirmaet. Der er dog forsat en del brikker, der skal fald på plads, hvis det bliver tilfældet. Og endnu før det sker, er der givet masser af arbejde til juristerne.