Colgate fyrer tusindvis og satser på udvikling

Tandpastagiganten Colgate lukker en tredjedel af sine fabrikker og fyrer ca. 12 pct. af sine ansatte for at spare penge, som i stedet skal bruges på udvikling og markedsføring.

Læs mere
Fold sammen
NEW YORK: Markedet og konkurrenterne presser den store amerikanske producent af husholdningsvarer såsom tandpasta, sæbe og opvaskemiddel, Colgate-Palmolive. Det får nu konsekvenser.

I løbet af de næste fire år vil Colgate gennemføre i alt 100 initiativer, som skal dreje udgifterne væk fra produktion og over på udvikling af nye produkter og ikke mindst markedsføring.

Begge dele er tegn på, at Colgate vil satse stærkere på at imødegå konkurrencen fra især Procter & Gamble, som har haft succes med nye varer på hylderne, og som bruger store summer på markedsføring.

Omstruktureringen går ud over de ansatte på Colgates i alt 78 fabrikker rundt omkring i verden. Meningen er at reducere antallet af ansatte med 4.450 ud af de 37.000 medarbejdere, men antallet er »netto« - dvs. at der vil blive fyret flere i produktionsleddet, mens der kompenseres ved at ansætte nye folk i udviklings- og marketingafdelingerne. Hele 25 af de 78 fabrikker vil blive lukket.

Colgates formand og direktør, Reuben Mark, nævnte ikke ved meddelelsen om omstruktureringen noget om, hvor nedskæringerne ville finde sted. Herunder om planen vil berøre firmaets danske produktionsfaciliteter i Glostrup.

Søger mod øst
Han sagde dog ifølge amerikanske medier, at omstruktureringen ikke er noget forsøg på at udflage. Samtidig vil Colgate imidlertid intensivere sin salgsindsats på nye markeder i Kina, Rusland og Østeuropa.

Markederne reagerede positivt på meldingen om massefyringerne og den forøgede fokus på salg og marketing.

»Det er fair at sige, at de strakte sig i de seneste år for at få tallene til at passe, og som resultat har de ikke investeret så meget, som de burde,« sagde analytiker Amy Chasen fra Goldman Sachs ifølge New York Times.

»Med denne omstrukturering vil de få fleksibilitet til at opnå bedre vækst i omsætningen, mens de omlægger udgifterne til markedsføring og udvikling af nye produkter, som kan hjælpe med at skabe vækst i salget,« sagde hun.

Umiddelbart steg Colgates aktie med ca. otte pct. som reaktion på nyheden.

I alt ventes den nye plan at spare virksomheden for 250-300 mio. dollar - ca. 1,4-1,7 mia. kroner - om året, når alle initiativer er gennemført.