Cocio tilbage i topform

Læs mere
Fold sammen
pct. af danskerne kender Cocio.



Den steriliserede chokolademælk uden tilsætningsstoffer fra Esbjerg har national

status, og selv om Cocio Chokolademælk A/S umuligt kunne købe sig til en tilsvarende kendskabsgrad på verdensmarkedet,

er ambitionerne i udlandet store.



Cocio vil inden for tre år fordoble den nuværende omsætning, og væksten skal

primært komme fra eksportmarkederne. Cocio eksporterer allerede nu godt 25 pct. af produkterne med Tyskland og England som de

største markeder, og inden for få år vil hovedparten af drikkene blive nydt uden for landets grænser.



-

Nu kommer synergierne af vores nye fabrik til deres ret, hvad vi også gik efter, da vi byggede den. Vi har gearet virksomheden

sådan, at vi har en platform til at gå ud i verden, siger adm. direktør og medejer af Cocio, Erik Bank Lauridsen.



Cocio

har i årtier haft image som pølsevognsdrik på hjemmemarkedet men har i de senere år bredt sig stadig mere

i detailhandlen, blandt andet med en light-udgave med bare 0,5 pct. fedt. Den klassiske chokolademælks position trues dog ikke

på de over 20.000 udsalgssteder, hvor Cocio sælges i Danmark..

Kun USA skuffer

Cocio lancerer i disse år

en række nye produkter og smagsretninger baseret på mælk, og især interessen for iskaffedrikke er stor i udlandet. Hoteller,

restaurationer og tankstationer i Tyskland er flittige købere af Cocio-produkterne, ligesom der er indgået en række

aftaler om private label-produktion til tyske kunder.



Afsætningen i udlandet foregår hovedsageligt gennem grossister

og distributører med adgang til markederne, og Nordeuropas førende producent af de rene og langtidsholdbare mælkebaserede

produkter mærker stor respons i flere lande. Bortset fra USA, hvor den lave dollarkurs og flere andre hindringer bremser udviklingen.

Allerede inden Arla Foods for to år siden overtog halvdelen af det over 50 år gamle Esbjerg-klenodie, blev en ny fabrik

til 110 mio. kroner taget i brug. Indkøringen af den knap 8000 kvm store fabrik i Kjersing voldte dog en del problemer i forrige

regnskabsår og tog toppen af overskuddet.

Tilbage i topformMed en vækst i omsætning fra 8,1 til 14,3

mio. kroner før skat er Cocio tilbage i topform og gearet til stærk vækst i de kommende år.



Cocio er

i stand til at flerdoble produktionen på den langt mere effektive fabrik, og kvalitet, fødevaresikkerhed og logistik

nyder også godt af det nye hovedsæde, der erstattede indeklemte bygninger nær Esbjergs centrum. I foråret

2003 blev Cocio certificeret af British Retail Consortium, BRC, og har således papir på det høje kvalitetsniveau.



Samarbejdet

med Arla Foods fungerer ifølge Erik Bank Lauridsen forbilledligt, og mejerigiganten tilfører også en del produktion

til den avancerede fabrik, hvor varmebehandlingen af mælkedrikkene er blandt de produktionstekniske hjørnesten.



Ud

over Arla Foods og Erik Bank Lauridsen ejes Cocio Chokolademælk af transportkoncernen IAT, hvis direktør, Steen R. Christensen,

er formand for bestyrelsen.