Coca-Cola kløjs i sin egen mineralvand

Giganten blandt sukkerdrikke, Coca-Cola, har måttet trække en halv million flasker mineralvand hjem fra de britiske butikker efter fund af for meget bromat. Uheldet kan koste dyrt for Coca-Colas europæiske strategi.

NEW YORK

Coca-Colas forsøg på ride med på den fedtfattige og helsebølgen ved at brede sortimentet ud kan blive sat tilbage, efter at firmaet er blevet nødt til at hjemkalde en halv million flasker mineralvand på det britiske marked.

I Storbritannien fremstiller Coca-Cola mineralvanden Dasani på basis af almindeligt postevand og tilsætter en række mineraler. I sidste uge fandt Coca-Cola ud af, at der var blevet tilsat så mange ting, at der var for meget bromat i vandet.

Bromat siges at kunne være kræftfremkaldende, hvis man udsættes for for meget af stoffet for længe, men der var ikke umiddelbart nogen sundhedsfare i Dasani-flaskerne. Alligevel hjemkaldte Coca-Cola vandet i al hast for ikke at blive beskyldt for samme langsommelighed og ligegyldighed som i 1999, hvor 15 mio. dåser sodavand måtte trækkes tilbage, fordi børn i Belgien var blevet syge af at drikke dem.

Dengang blev problemet sporet til en ladning kuldioxid, som var dårlig, og et svampemiddel på lagerpaller, som muligvis kan have fundet vej til dåserne.

Denne gang er anderledes - det er Coca-Cola selv, som har tilsat de stoffer til vandet, som nu giver problemer med niveauet af bromat. Ifølge firmaet stammer problemet fra en ladning kalciumklorid, der viste sig at indeholde større mængder end sædvanligt af bromid, som igen frembringer det afledte stof bromat.

Europæisk strategi
Sagen kan anfægte Coca-Colas strategi i Europa, hvor det er meningen, at Dasani skal lanceres i Frankrig og Tyskland i løbet af foråret. I USA er Dasani nummer to på listen over de mest solgte mineralvand efter PepsiCos Aquafina.

Men det europæiske marked er anderledes og noget af en udfordring.

»Europæiske forbrugere på fastlandet har en høj grad af forståelse for, hvor vand kommer fra. Det er meget vanskeligt at lancere et nyt varemærke på et marked, som er så sofistikeret og har et indgroet forhold til forbrugerne,« siger Pierre Cohade, vicedirektør for vand-divisionen hos Coca-Colas franske konkurrent Danone, til Wall Street Journal.

Coca-Cola har længe haft problemer med at vokse på det mættede, amerikanske marked og søger i høj grad væksten udenfor.

Ligeledes er firmaet bekymret for at blive ramt af USAs højt profilerede debat om fedme, og ikke mindst derfor satser firmaet på vand uden sukker.

Efter den britiske forskrækkelse faldt aktiekursen på New Yorks børs og ligger p.t. på et niveau, der er lidt over 20 pct. lavere end i midten af sidste år. I forvejen er der uro om Coca-Cola, efter at koncerndirektør Douglas Daft i sidste måned bebudede, at han går af med årets udgang. Firmaet er nu i gang med at lede efter hans efterfølger.