Cimber Air igen flyvende efter nedtur

Overskud. Ny rute mellem Billund og Berlin åbner i dag, og der er fortsat mange interessante europæiske destinationer, siger adm. direktør Jørgen Nielsen.

Cimber Air A/S er efter flere vanskelige år atter på overskudskurs. Samtidig vil passagertallet på Sønderborg-luftfartsselskabets ruter nærme sig en million i år.

- Vi har et fornuftigt overskud i det regnskabsår, der sluttede ved udgangen af april. Mere vil jeg ikke sige nu, siger adm. direktør Jørgen Nielsen.

Cimber Air åbner i dag endnu en udenrigsrute fra Billund Lufthavn, idet selskabet begynder at flyve en daglig returflyvning til Tegel-lufthavnen i Berlin.

- Billund er blevet en meget frekventeret lufthavn, og udviklingspotentialet er stort. I betragtning af, at Berlin-ruten er ny, mærker vi meget positiv interesse. Relativt mange i Jylland har købt ejendom i Berlin, og vi venter pæn både privat og erhvervstrafik, siger Jørgen Nielsen.

Interessante mulighederSom Skandinaviens største operatør inden for regionale jetfly lurer Cimber Air konstant på mulighederne for at åbne nye ruter på det europæiske kontinent, og med Canadair Regional Jet med plads til 50 passagerer ser Jørgen Nielsen pæne muligheder for nye ruter til især sekundære lufthavne ved de store byer.

- Vi retter blikket mod Europa, hvor der er mange interessante destinationer. Vores København-Newcastle-rute er eksempelvis blevet modtaget meget positivt og sætter rekorder hele tiden, sigerJørgen Nielsen.

Europas passagermæssigt største selskab, Ryanair, gjorde i fjor sin entré i Billund Lufthavn og har varslet adskillige nye ruter til europæiske storbyer. Det har dog ifølge Jørgen Nielsen ikke stækket Cimber Airs muligheder og ambitioner.

- Ryanair er med til at skabe et nyt marked, og vi kan blandt andet udvikle nye erhvervsprodukter, hvor vi med vore frekvenser tilgodeser andre passagerer. Ryanair har lært os alle at være mere prisorienterede, selv om det i nogle tilfælde viser sig, at det ikke altid er billigt at flyve med dem. Desuden er vi blevet bedre til at få solgt det sidste sæde i flyene, siger Jørgen Nielsen.

På vej mod millionenCimber Air står for fem indenrigsruter mellem Københavns Lufthavn og provinslufthavne og har desuden en række udenrigsruter ud af både København og Billund.

- Vi vil nærme os en million passagerer i år, men det vil kræve et svineheld at passere millionen, siger Jørgen Nielsen.

Selskabet havde i 2006 knap 800.000 passagerer på sine egne ruter, en vækst på godt 27 procent i forhold til året før. Det samlede passagertal steg i det seneste regnskabsår med ni procent til 934.000. På grund af svære markedsforhold, væsentlige strukturændringer og frasalg af tabsgivende aktiviteter har de senere år været præget af underskud.

I fjor blev resultatet før skat dog forbedret kraftigt fra et underskud på 98,6 mio. kr. til et minus på 4,5 mio. kr. Omsætningen steg over 100 mio. kr. til 764 mio. kr.

Cimbers flyflåde består af 11 CRJ-regional jet og lige så mange ATR-turbopropfly, hvoraf fire er lejet ud til andre opgaver.