Chefen kan godt tage på lang ferie

Tænk tanken: Din chef tager fri i et kvart år. Kan det lade sig gøre? Ja, siger Christian Hoff, 7-Eleven, men det er stærkt vanedannende, mener han.

MIG OG KARRIEREN: CHRISTIAN HOFF, 41år. Administrerende direktør i 7-Eleven-kæden siden februar 2001. Før da ansvarlig for salg og markedsføring i Hydro Texaco-kæden i fem år. Desuden har Christian Hoff været to år i Skandinavisk Motor Co. som direktionsassistent, tre år i Cowi som konsulent og to år i Hafnia Kapitalbank. Uddannet cand. polit. fra Københavns Universitet i 1990. Gift med smykkekunstneren Marianne Dulong Hoff. Parret har tre børn og bor i Rungsted. Foto: Jan Jørgensen Fold sammen
Læs mere
Hvis man i en lang periode arbejder fra syv morgen til elleve aften, så skal der også være plads til at stå af ræset.

Så det gjorde 41-årige Christian Hoff, administrerende direktør for den hastigt ekspanderende storbykæde af 7-Eleven-kiosker.

I forgangne sommer pakkede Christian Hoff og hans kone Marianne rygsækken - helt bogstaveligt talt - og tog på en tre måneders rundrejse i Grækenland og Italien med parrets tre mindreårige børn.

Det er tvivlsomt om Jess Søderberg og Jørgen Lindegaard, administrerende direktører for henholdsvis A.P. Møller - Mærsk og SAS, får lov til at foretage samme øvelse af deres respektive bestyrelser, men Christian Hoff mener, det godt kan lade sig gøre.

Det handler om, siger han, at forberede alt på forhånd og at sikre, at alt kører på skinner. Naturligvis ligger der bunker, store bunker, af ugjort arbejde, når man kommer retur, og eksperimentet har selvsagt en indbygget risiko for at gå galt.

Men det gjorde det ikke i 7-Eleven, hvor familien Hoff og familie fik samlet ny energi under sydens sol, og resultatet er - ifølge Christian Hoff - at han kom hjem med mange nye tanker om strategien for kæden, der stiler mod 100 butikker i landets fire største byer.

Dog er der et stort problem med at tage væk i tre måneder i familiens skød: Det er stærkt vanedannende, siger Christian Hoff.Hvorfor sagde du ja til dit nuværende job?

»Jeg skiftede fra Hydro Texaco med driftsansvar for 300 butikker til det fulde ansvar for 7-Eleven kæden med dengang kun 29 butikker. Det var et spring fra det sikre til en vækstvirksomhed; men jeg så 7-Eleven som en markedsleder i det danske kioskmarked, og det er spændende at få lov til at stå for udviklingen af en hel kæde.

Samtidigt var det er spring fra en stor virksomhed til en mindre, og det er befriende selv at lave kaffen og at være i en mere upolitisk og ukompliceret mindre organisation.«Hvilke forventninger har du til din personlige udvikling?

»Jeg har lært, at jeg kan måle mine ledelsesmæssige succeser og fiaskoer i mine medarbejderes udvikling eller mangel på samme. I år skal jeg selv på kursus i seks uger, som udelukkende handler om personlig udvikling og strategi. Uanset hvor banalt det end lyder, så har vi jo kun ét liv, og det skal altså bruges optimalt. Derfor er det helt afgørende for mig, at jeg kan udvikle mig personligt i jobbet.

Nogle gange lyder det forjættende, når man hører om andre, der er stået helt af ræset, men for mig er det også spændende at være med i ræset. Og mens man er i ræset, drejer det sig jo om at få tingene til at lykkes.«

Hvem har betydet mest for din karriere?

»Uden tvivl Karsten M. Olesen, som er administrerende direktør i Hydro Texaco. Jeg var direktionsassistent for ham, og han lærte mig at stole på mig selv, ganske enkelt fordi han stolede på mig.

Han lærte mig, at alle mennesker har mange flere ressourcer, end de selv ved. Han forstod at uddelegere ansvaret ikke opgaverne og rettede aldrig ting, med mindre der virkelig var grund til det.

I dag er det vores ejer, Odd Reitan, som jeg har lært meget af; ikke mindst hans positive holdning til andre mennesker.«Hvad er din personlige drivkraft i arbejdet?

»At nå resultaterne på en måde så jeg kan være mig selv bekendt på arbejde og derhjemme. Jeg har altid lyst til at forbedre mig, det hører aldrig op.«

Hvad er du ikke god til?

»Jeg er dårlig til at følge op på tingene. Jeg tror altid, at folk gør de ting, man har bedt dem om, men det gør de desværre ikke altid. Så skal man følge op, og det er jeg ikke så god til. Så spørger jeg til opgaven tre måneder senere og finder ud af, at den ikke er udført - og så kan jeg godt blive ret temperamentsfuld.«Hvad vil du gøre ved det?

»Jeg har bedt mine medarbejdere om at hjælpe mig med at blive bedre til det. Og så må de jo også tage det lidt, som det kommer. Det er ikke sikkert, at jeg kan forbedre det så meget; men efterhånden ved de godt, at jeg mener tingene, selv om jeg kun har sagt dem én gang.«Nævn en personlig succesoplevelse?

»Det er en stor succes, at samspillet mellem mig og købmændene i de enkelte butikker er blevet så godt og tæt. De ved, at jeg synes, at de er det vigtigste i kæden - næstefter kunderne, naturligvis - og i forhold til de forskellige kæder, jeg har arbejdet i og kender til, er kløften mellem hovedkontor og butik utrolig lille hos os.

Personligt er den største succes måske, at det lykkedes mig at overbevise bestyrelsen om, at jeg kunne tage tre måneders orlov med min familie sidste sommer, og at jeg vitterlig gjorde det, og at virksomheden ikke led under det. Det var en superoplevelse og stærkt vanedannende.

Jeg synes, at flere direktører burde gøre det samme. Det er et utrolig godt signal til organisationen, og vi har allerede en købmand, der jo er selvstændig, som har gjort mig kunsten efter. Basalt set handler det om at forklare medarbejderne, at det faktisk godt kan lade sig gøre at tage orlov og alligevel få det hele til at fungere.«