Champagnepropperne springer som aldrig før i kriseramte Grækenland

Grækenland er på nuværende tidspunkt det hurtigst voksende marked for champagne.

Foto: IFP

Sidste år steg salget 18 pct. mod en global vækst på 0,5 pct. Dog vurderes det, at det er en stigning i velhavende turister, der kommer til landet, og ikke de lokale selv, der står bag.

Det skriver The Telegraph.

- Det er ikke fordi grækerne de seneste par år besluttede sig for at feste og glemme alle deres problemer. Generelt set taler vi om minemale mængder totalt set. Champagneforbruget er stadig lavere end inden krisen, forklarer Spiros Malandrakis, der er alkoholanalytiker ved Euromonitor, der står bag de offentliggjorte tal.

Så selvom væksten i champagnemarkedet er langt større i Grækenland end andre steder, betyder det ikke at forbruget er markant højere. I 2014 blev der i Grækenland drukket 300,000 liter champagne, mens tallet i Frankrig er 107,2 mio. liter og 20,4 mio. liter for Storbritannien. I gennemsnit betyder det, at hver franskmand drak 1,7 liter, hver brite 0,3 liter, mens tallet er næsten ubetydeligt i Grækenland.

Eftersom det græske champagnemarked nåede bunden efter krisen, som Malandrakis pointerer, er der kun en vej frem, og det er op. Efter landet er begyndt at tiltrække flere velhavende turister, stiger vækstraterne for champagne hurtigt.

I 2014 besøgte 24 mio. turister landet, hvilket er rekord for andet år i træk. En sjettedel af landets økonomi vurderes som afhængig af turistindustrien, der nu kan blive påvirket af de løbende forhandlinger om den græske gældssituation. Tidligere på ugen blev det eksempelvis foreslået at øge afgifter, der rammer turister, med 30 pct.