CES-noter

Sony lancerer trådløst TV

Den japanske teknikkæmpe Sony præsenterede på CES i Las Vegas sit trådløse TV til det amerikanske marked, der i dag findes i en japansk version. Med det kan man frit tage skærmen, en 12,1 tommer trådløs LCD-skræm, med sig rundt i huset, hvorfra man kan se billeder, gå på nettet og checke mail på det indbyggede postprogram og, gennem skærmens trykfølsomme skærm, fjernstyre andre elektroniske apparater i huset. Det »location-free wireless TV« kan bruges helt uafhængigt af en PC, og det kan bruges op til 30 meter fra senderen. jseOptakt til rekordsalg

Mens den amerikanske økonomi stadig ikke er kommet godt i gang igen, så venter den amerikanske organisation for forbrugerelektronik, CEA, rekordsalg af forbrugerelektronik med alt fra kameraer til TV og lydsystemer i 2004. Hele 101 mia. dollar, eller 585 mia. kr. venter CEA, at amerikanerne vil spendere på elektronik i år. Det er ganske enkelt den højeste forventning nogensinde og skal ses i forhold til, at amerikanerne i 1996 spenderede 394 mia. kr. Og den amerikanske organisation venter fortsat stigning fremover. Således ventes amerikanernes forbrug af elektronik at stige yderligere fem procent i 2005. Herhjemme venter den danske organisation BFE, Brancheforeningen for Forbrugerelektronik, også rekord i år på over 12 mia. kr. jseBredformat vinder

Danskerne købte flere bredformat-TV sidste år end det »almindelige« format. Bredformat, der også hedder 16:9, overstiger det gamle 4:3-format, som vi har kendt i årtier, vurderer den danske organisation, Brancheforeningen for Forbrugerelektronik, der repræsenterer et bredt udsnit af elektronikfabrikanter. Organisationen vurderer, at TV er ved at blive hjertet i hjemmenetværket i modsætning til PCen, og at TVet på kort sigt vil komme til at hænge på væggen, enten i form af flade plasma eller LCD-skærme. JseDVDen smider videomaskinerne ud

Danskernes 2,8 mio. videomaskiner er truet. Med et rekordsalg af DVD-film sidste år på hele 300.000 styk er begyndelsen til enden på det gamle videobånd sat ind. I dag overstiger filmudlejningen på DVD udlejningen på videobånd i videoforretninger, og den udvikling vil tage fart de næste år, i takt med, at DVD-optagere vil brede sig på markedet til konkurrencedygtige priser. jseEn mio. danskere med digitalkamera

Film på rulle er ved at være fortid. En mio. danskere har i dag et digitalkamera, og salget vil fortsætte sin stigning, vurderer Brancheforeningen for Forbrugerelektronik i Danmark. Samtidig breder små digitale videokameraer, der optager enten billeder eller film digitalt, sig på det danske marked og ventes at sætte yderligere skub i denne udvikling.

Jse

Renæssance til stereoanlægget

Det hørte firserne til at gå op i store stereoanlæg med tunge gulvhøjttalere og forstærkere. Men i takt med, at avancerede TV-apparater breder sig, vil folk i stigende grad efterspørge HiFi-surroundanlæg til at give filmoplevelsen en helt ny dimension, og det åbner for nyt salg af store musikanlæg, vurderer branchen. Men samtidig ventes vi også at købe endnu flere af vor tids Walkman, MP3-afspilleren, så vi stadig kan have stereofornemmelsen i lommen.

Jse

Radio-TV fører

Ud af de cirka 12 mia. kr. som danskerne ventes at have forbrugt på elektronik sidste år, gik hver anden krone til radio eller TV-anlæg. Hver fjerde, altså tre mia. kr., gik til mobiltelefoner, der fortsat er i hastig fremmarch med folk, der skifter gamle modeller ud med moderne med kamera og farveskærm. IT-udstyr i hjemmet stod for 20 procent af det samlede forbrug og blankmedier, altså videobånd, skrivbare DVD- og CD-plader, stod for et salg på 500 mio. kr. Tallene stammer fra Brancheforeningen for Forbrugerelektroniks analyse af 2003 og bygger endnu på et etsimat, indtil de endelige tal kommer om en måned.

Jse