Cavadronningen: Familie-eje i 450 år

Det kræver ro og overblik at stå i spidsen for verdens ældste producent af cava. Særligt når alle aktionærer er familiemedlemmer. Maria Raventos er lykkedes med at gøre den gamle spanske vinvirksomhed Codorniu til en markant international spiller.

Fremdrift: Maria Raventos er igangsætteren af en stor internationalisering med vinmarker i ti lande. Foto: Morten Jasper Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Keeping the family happy.« Sådan svarer Maria Raventos, når der bliver spurgt til hendes vigtigste opgave som Presidente for Grupo Codorniu i det nordøstlige Spanien.

Ordene falder på engelsk med en tyk spansk accent akkompagneret af et skævt smil. Ikke desto mindre rummer ordene en stor portion sandhed. For 61-årige Mar, som hun ynder at blive kaldt, er overhoved for en af verdens største og samtidig verdens ældste producent af den spanske pendant til champagne, cava.

Hun løfter en tung arv i en virksomhed, der har haft den samme familie i spidsen i 18 generationer. Få kongehuse kan levere en lige så ren blodlinje gennem 450 år. Hun har i 14 år regeret dynastiet og udgjort den drivende kraft bag en større internationalisering med vinmarker i ti lande og eksport til mere end 50 lande.

For at blive i den royale sammenligning omgærdes Maria del Mar Raventos Chalbaud af en nærmest majestætisk ro og autoritet. Et køligt overblik er der i den grad også behov for, da samtlige 213 aktionærer i den traditionsrige cava- og vinproducent er medlemmer af familien Raventos.

Bag den fremadstormende og internationalt orienterede virksomhed sidder altså 213 familiemedlemmer og forventer høje afkast. Sporene fra andre familiedynastier skræmmer, hvor intern splid og intriger har splittet store virksomheder ad. Det kræver en fast hånd og klare regler at opretholde ro på de interne linjer. Hendes holdning er, at et problem med en aktionær er et problem for virksomheden.

»Jeg har en opgave i at tage mig af familien. Det er en stor familie, og de kræver stort overskud og øget omsætning. Det er vigtigt, at organisationen er transparent, og aktionærerne løbende er opdateret på, hvilken retning vi bevæger os i. Samtidig skal jeg formidle ånden ved at være en del af familievirksomheden til vores aktionærer,« siger hun og forklarer, at ægtefæller også inkluderes i familietræet og dermed kan blive aktionærer.

En af de regler, som Mar Raventos har indført blandt aktionærerne, er, at der ikke må være mere end fire ansatte fra familien i virksomheden ad gangen. Det skal være en professionel forretning, hvor de bedste bliver ansat.

Tung arv

Få virksomheder i verden kan spore deres historie så langt tilbage som Codorniu. Vinbonden Jaume Codorniu lagde i 1551 de første vinstokke til det, der i dag er Spaniens ældste og verdens 17. ældste familievirksomhed. 100 år senere i 1659 giftede den kvindelige arving Anna Codorníu sig med den unge vinavler Miquel Raventós, og fra det øjeblik og til i dag er det Raventós-familien, der er eneejer af Codorníu.

I 1872 åbnede José Raventos den første flaske cava nogen sinde og beseglede Codornius skæbne som cava-producent. Han havde været en tur i de franske vinmarker og studerede metoden bag den verdensberømte champagne.

Det var Jose Raventos’ søn og Mar Raventos’ farfar, der for alvor satte bobler på Codornius fremtid. Baggrunden var dog trist. Vinlusen Phylloxera hærgede Europa, og alle vinstokkene gik tabt. Det krævede handlekraft for Manuel Raventos at rejse sig igen.

»Min farfar var en meget entreprenant og visionær mand. Da virussen hærgede, rejste han til Amerika, hvor han fandt nye vinrødder, som han genplantede i Spanien. Han gik samtidig i gang med at konstruere vores vinkældre i Sant Sadurní d’Anoia i samarbejde med blandt andet arkitekten Gaudi,« forklarer Mar Raventos.

Vinkælderen består af kilometerlange underjordiske gange og er udnævnt som nationalt monument af historisk og arkitektonisk interesse.

Kigger mest fremad

Det er den arv, som hænger over Codorniu. Det er Mar Raventos mere end klar over, men hendes fokus er rettet mod fremtiden.

»Jeg kan selvfølgelig godt lide at fortælle om vores historie, men for mig er det vigtigst at tale om, hvor vi er på vej hen. For man kan og skal ikke altid tale om det, der har været. Det har man jo ikke selv skabt. Vi er nu i en position, hvor vi skal fortsætte med at vokse. Familien vokser, hvilket kræver større omsætning. Så jeg fokuserer på at skabe større økonomisk råderum for virksomheden samt at udvikle nye produkter,« forklarer Mar Raventos.Ord som innovation og udvikling bliver gentaget flere gange i samtalen med Codornius overhoved. Hun peger på, at i takt med at forbrugernes smag ændrer sig, skal nye produkter udvikles og samtidig kræver forbrugerne i dag en større variation i deres vintilbud. Der skal være noget at vælge imellem.En af de innovative milepæle blev hældt på flaske i 2004, da Codorniu som de første lancerede en Rosé Cava, der er fremstillet 100 procent på Pinot Noir-druer.

»Vi skal konstant skabe nye produkter, men innovation og udvikling befinder sig også i måden, vi dyrker vores vinmarker på, hvor vi har 550.000 hektar. Det handler om, hvordan vi skærer vinstokkene, optimerer de maskiner, der planter og samler vinstokkene. Vi har nu optimeret vores processer i en sådan grad, at der kun går syv minutter, fra vi har skåret druerne, til at de kører ind i vingården,« forklarer hun.

Codorniu gruppen har i omegnen af 1000 ansatte og omsætter for over 200 mio. euro. Mar Raventos har sat sig et mål om at nå 300 mio. euro i omsætningen inden for få år og vil dermed fortsætte den ekspansion, hun satte i gang, da hun blev topchef i 1999.

»I begyndelsen var vi kun i Spanien og eksporterede i mindre grad. I dag udgør eksport 50 procent af vores omsætning, og vi har etableret os i en lang række lande. Vi vidste, at vi måtte mere ud og ikke kun være afhængige af det spanske marked. Krisen har i høj grad understreget det behov, og i dag tager vi skridt for at komme ind på helt nye markeder blandt andet i Asien. Vi har vinmarker i Argentina, og derfra eksporterer vi til Brasilien,« forklarer hun.

Mar Raventos er i dag præsident for Codorniu. En stilling som hun selv har skabt ved at ansætte en administrerende direktør og dermed placere sig selv på et mere strategisk og langsigtet niveau.

»Min rolle er at tage mig af mere overordnede linjer og netværke. Når vi går ind i et nyt land, hjælper jeg med strategien, men vores administrerende direktør implementerer den selvfølgelig,« fortæller hun.

Derudover er hun bevidst om sin rolle som succesfuld entreprenant erhvervskvinde. Hun prøver at inspirere unge spaniere til selv at kaste sig ud i et erhvervseventyr.

»I denne tid med hård krise i Spanien er der behov for at inspirere de unge til at gribe muligheden. Det er vigtigt at tænke over, hvad man selv kan gøre, og det er det, jeg tror vil styrke iværksætterånden i Spanien i disse år,« siger hun.