Carlsbergs specielle tyske aftale

Selv om det umiddelbart ser ud som om, at Carlsberg investerer otte mia. kr. i tyske Holsten, er der reelt tale om en meget mindre handel. Det tyske bryggeri Bitburger får en stor luns.

Carlsbergs specielle tyske aftale - 1
Selv om tirsdagens bryggerihandel mellem Carlsberg og Holsten Brauerei, Tysklands næststørste bryggerigruppe, umiddelbart lød som en stor handel til en værdi af otte mia. kr., er handelen imidlertid ikke en gang halvt så stor.

Det skyldes, at der sad en tredjepart med ved forhandlingsbordet. Det er bryggerigruppen Bitburger. Det specielle ved den overraskende aftale er, at Carlsberg og Holsten har indgået en bindende aftale om at sælge to af Holstens bryggerier til Bitburger Group for 3,5 mia. kr. Derudover har Carlsberg sikret sig, at Holstens mineralvandsselskaber kan frasælges for 1,2 mia. kr.

Tilbage har Carlsberg kerneaktiviteterne i Holsten, som vil gøre Carlsberg til Tysklands femtestørste bryggerigruppe. Der skal nu med Carlsbergs indrykning i Nordtyskland sættes skub i den skrantende indtjening i Holsten.

Holsten havde sidste år en tilbagegang i omsætningen på omkring 20 procent. Årsagen var både et faldende forbrug og fiasko med lanceringen af dåseøl.

Værdien af de købte aktiver i Holsten, som Carlsberg reelt overtager, sætter Carlsberg til 3,3 mia. kr. Så selv om det umiddelbart ser ud som om, at den den danske bryggerikoncern investerer otte mia. kr. er der ikke tale om noget kæmpekøb.

Stort distributionsnet
»Vi køber halvdelen af Holsten. I praksis har vi allerede kontrollen over selskabet,« siger Nils Smedegaard Andersen, koncernchef i Carlsberg.

Når handelen endelig falder på plads, overtager Carlsberg Holsten i april. Indtil aftalen er ført ud i livet, er Holsten Brauerei stadig Tysklands næststørste bryggerigruppe.

Holstens veludbyggede distributions- og salgsnet gør, at Carlsberg venter, at salget af Carlsberg og Tuborg øges i Tyskland. Samtidig ventes salget af Holsten på det globale marked - ikke mindst på det britiske marked - at stige, fordi Holsten kan sælges gennem Carlsbergs netværk.

Carlsberg kommer i øvrigt ud i hård konkurrence med de mange bryggerier i Tyskland. Ølsalget i Tyskland faldt sidste år fra 121 liter pr. indbygger til omkring 100 liter pr. indbygger. Carlsberg vurderer dog, at der er gode muligheder for vækst i Nordtyskland, hvor Carlsberg nu bliver størst.

»Vi ønsker at ekspandere i markeder, hvor der er muligheder for at vokse. Det er Tyskland, de baltiske lande og Asien,« siger koncernchef Nils Smedegaard Andersen.