Carlsberg varsler usikkert 2023 efter milliardvækst

I 2022 har Carlsberg omsat for 70,3 milliarder kroner. Det er cirka ti milliarder mere end i 2021.

Arkivfoto: Efter solid milliardvækst varsler Carlsberg et usikkert 2023. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter solid milliardvækst varsler Carlsberg et usikkert 2023, som fortsat vil være præget af krig i Ukraine og inflationsramte forbrugere.

Det viser bryggerikoncernens årsregnskab tirsdag morgen.

Markante prisstigninger på råvarer og energi vil få væsentlig betydning for Carlsbergs samlede omkostninger i år.

Det har man tænkt sig at imødekomme med prisændringer og et fortsat stort fokus på udgifter, lyder det.

Selvom øl historisk set har været en robust forbrugerkategori, kan stigende priser og høj inflation særligt få betydning på det europæiske marked i år, forudser koncernen.

Carlsbergs topchef Cees ’t Hart er dog fortrøstningsfuld, når han kigger på den samlede forretning.

»2023 bliver endnu et udfordrende år, men vores strategiske og økonomiske sundhed er stærk,« siger han i regnskabet.

I 2022 omsatte Carlsberg for i alt 70,3 milliarder kroner. Det er cirka ti milliarder mere end året forinden.

Bryggeriet er endt med et overskud på 108 millioner kroner. I 2021 præsenterede man til sammenligning otte milliarder på bundlinjen.

Det er dog primært på grund af en milliardstor nedskrivning af koncernens russiske forretning, som er blevet sat til salg efter invasionen af Ukraine.

»Koncernen leverede stærke resultater for 2022 takket være en imponerende indsats fra vores medarbejdere på tværs af koncernen,« siger Cees ’t Hart videre.

Det danske bryggeri ejer ølbrands som Tuborg og Grimbergen, som begge voksede i omsætning i 2022.

Grimbergens største marked er det franske, og det var da også her, at væksten var størst.

Tuborg-brandet, som også er særdeles velkendt herhjemme, oplevede sidste år større popularitet på det asiatiske marked, herunder særligt i Indien og Vietnam.

Trods coronanedlukninger i Kina voksede det asiatiske marked ganske pænt sidste år for Carlsbergs samlede forretning. Det samme var tilfældet for Vesteuropa.

/ritzau/