Carlsberg på nyt opkøbstogt i Kina

Carlsberg har indledt forhandlinger om at købe sit sjette bryggeri i Kina. Carlsberg har dog slet ingen planer om at komme op på siden af de tre førende internationale bryggerier SABMiller, Interbrew og Anheuser-Busch i Kina, der satser meget mere.

Carlsberg på nyt opkøbstogt i Kina - 1
Nils Smedegaard Andersen: »Vi kigger på bryggerier i forskellige provinser i Kina. Ser vi en mulighed for at komme ind og få en ledende position på markedet, er vi interesserede.« <br>Arkivfoto: Claus Bjørn Larsen Fold sammen
Læs mere
Carlsberg gør nu et nyt forsøg på en beskeden, men målrettet ekspansion i et afgrænset geografisk område af Kina, der er verdens største ølmarked.

Den danske bryggerikoncern har indledt forhandlinger med børsnoterede Lanzhou Huanghe Group om at købe en andel af selskabets bryggeri i den vestkinesiske provins Gansu.

Ifølge de internationale nyhedsbureauer er de samlede investeringer på op mod 370 mio. kr.

»Vi er interesseret i et samarbejde. Men vi har slet ikke fundet den endelige samarbejdsform endnu. Heller ikke investeringens størrelse er forhandlet på plads,« siger Carlsbergs topchef Nils Smedegaard Andersen fra Carlsberg.

I 2003 solgte det kinesiske bryggeri, der har en markedsandel i Gansu provinsen på 43 procent, en mio. hektoliter øl. Det svarer til en femtedel af det danske forbrug. I modsætning til de store internationale bryggerier, der i disse år satser meget mere end Carlsberg på at trænge mere ind i Kina, arbejder Carlsberg ud fra filosofien, at småt er godt, bare det giver penge.

Konkurrenterne går efter at opbygge stærke positioner i Kina, mens Carlsbergs mål er at få ledende positioner i geografisk afgrænsede områder i Kina.

Carlsberg i Tibet
De tre største internationale bryggerier i Kina er belgiske Interbrew, sydafrikansk-amerikanske SABMiller og amerikanske Anheuser-Busch. »Vi er meget små i Kina,« erkender Nils Smedegaard Andersen.

Carlsberg ejer i dag helt eller delvist fem andre bryggerier. Carlsberg har købt op i Tibet, hvor selskabet i kompagniskab med den danske fond Industrialiseringsfonden for Udviklingslandene først på året købte 50 procent af det tibetanske bryggeri. Desuden har Carlsberg fuld kontrol over to bryggerier i provinsen Yunnan i Sydkina nord for grænserne til Thailand og Burma samt fuld kontrol over et bryggeri i Guandong nær storbyen Hong-Kong.

Den danske koncern ejer også 25 procent af et bryggeri i Shanghai sammen med Kinas førende bryggeri, Tsingtao. Anheuser-Busch har en betydelig minoritetsaktiepost af aktierne i Tsingtao-koncernen.

Kigger på andre
»Aktieposten i bryggeriet i Shanghai er strategisk set den mindst vigtige for os. Det er det eneste af vores fem bryggerier, vi ikke kontrollerer,« siger adm. direktør Nils Smedegaard Andersen.

I ønsker ikke at komme op på siden af de store internationale bryggeriselskaber?

»Det har vi slet ingen planer om. Carlsbergs strategi er at få ledende positioner i geografisk afgrænsede områder,« siger Nils Smedegaard Andersen. Vi er nummer et i Yunnan og Tibet.«

Tibet er det noget særligt, når det gælder øl- og bryggeribranchen?

»Det er et lille land, hvad det angår. Det er jo også et faktum, at Danmark er mindre end USA.«

Hvad har I af planer i Kina?

»Vi kigger på bryggerier i forskellige provinser. Ser vi muligheder for at komme ind og få en ledende position på markedet, er vi interesserede,« siger koncernchef i Carlsberg, Nils Smedegaard Andersen.