Carlsberg-konkurrent vil tage kampen op på svagt russisk marked

Bryggeriet skal tage kampen op på markedet, der hører til blandt verdens største, mener direktøren.

Foto: MARC GYSENS.
Læs mere
Fold sammen

Carlsberg-konkurrenten AB Inbev vil have erfaring på det russiske marked trods et meget svagt salg i tredje kvartal.

Det skriver Beverage Daily.

AB Inbevs russiske ølsalg i tredje kvartal faldt 13,4 pct., mens salget i Ukraine dykkede hele 26,2 pct., og ifølge administrerende direktør Carlos Brito har markedet i Rusland været ramt af flere uheldige hændelser.

- Men det har været et hårdt marked fordi, først kom der skat, så kom der medier (forbud mod trykte reklamer for øl, red.) og så var der restriktioner på distributionen - det ene efter det andet, sagde Carlos Brito ved telekonferencen efter AB Inbevs regnskab.

Bryggeriet skal dog alligevel tage kampen op på markedet, der hører til blandt verdens største, mener direktøren, men en ny strategi, der i højere grad har fokus på premium og super premium-segmentet er nødvendig.

- Det er et marked der bevæger sig i retning af premium-øl, og vi har brands, der skal drage fordel af det. Men det vil tage nogle år for os før vi ser det, vi var vant til før 2008, fortalte direktøren.

Til gengæld klarer det ærkeamerikanske Budweiser-brand sig fornuftigt på det russiske marked og har nået en markedsandel på 2 pct. siden lanceringen i 2010, fortæller direktøren.

/ritzau/FINANS