Carlsberg i genbrugsalliance

Up-cycling er Carlsbergs nye mantra for ansvarlig omgang med ressourcer. På World Economic Forum i Davos vakte bryggeriets genbrugsalliance med seks underleverandører stor interesse, skriver topchefen.

Berlingske Business Magasin giver ordet til en dansk topchef. Denne gang er det Carlsbergs koncernchef, Jørgen Buhl Rasmussen, der har ordet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Som global virksomhed oplever vi et stigende behov for, at vi tænker de stadig flere knappe ressourcer ind i den måde, som vi på længere sigt udvikler vores produkter og produktion på. Det ligger allerede i vores DNA, at vi i Carlsberg hele tiden kigger på vores forbrug af vand, energi, CO2-udledning, og vi er på flere områder globalt førende i vores branche.

Vores næste store indsatsområde bliver vores brug af forpakninger, og hvordan disse kan genbruges uden at skade miljøet. Det er ikke en opgave, som vi kan løfte alene, og derfor indgår vi nu i et samarbejde med seks af vores største leverandører.

Jeg præsenterede vores initiativ på World Economic Forum i Davos. Her oplevede jeg stor interesse for vores initiativ fra andre virksomheder, politikere og organisationer.

Der er helt klart en trend imod, at erhvervslivet er klar til at tage et større ansvar for, at vi udnytter verdens knappe ressourcer både mere effektivt og ansvarligt.

Som mærkevarevirksomhed har man helt klart et incitament til at satse på ansvarlighed igennem hele værdikæden fra råvarer, og til forbrugeren nyder det færdige produkt. Hvor forbrugerne for bare få år tilbage primært efterspurgte mærket og produktet, så fylder virksomheden bag produktets ageren i dag mindst lige så meget i forbrugernes valg, og i nogle tilfælde mere.

I Carlsberg ønsker vi at være med i førerfeltet, når det gælder udviklingen af ansvarlige løsninger. Det ligger helt naturligt i forlængelse af, at vi har et meget stort forskningscenter i København med over 100 forskere og vores historiske tilknytning til forskning og udvikling.

Nytænkning i emballage

På forpakningsområdet vil vi arbejde med flere områder. Reducere vægten af for eksempel vores flasker, øge genbrugsfrekvensen af vores forpakninger (her er vi i Danmark langt fremme med indsamling og genbrug af dåser og flasker) og endelig en nytænkning af hele forpaknings- og affaldsproblematikken.

Målet er at øge forbrugerens kvalitetsoplevelse af vores mærke, det kan f.eks. være gennem en ny og flottere forpakning kombineret med bevidstheden om et mere ansvarligt genbrug.

Konkret vil vi nu sammen med vores leverandører sætte et udviklingsarbejde i gang under overskriften »den cirkulære økonomi«.

Et af de bærende principper i den cirkulære økonomi er at up-cycle de materialer og ressourcer, som anvendes i produktion og forbrug. Up-cycling betyder, at produktion og forbrug tilrettelægges sådan, at materialer og ressourcer i allerede forbrugte produkter kan bruges igen og igen i produktionen af ligeværdige eller merværdige produkter.

Et tænkt eksempel kunne være, at anvendte plastflasker designes og indsamles så de er klar til at blive smeltet om til nye plastflasker (ligeværdige produkter) eller gulvtæpper, der bidrager til bedre indeklima (merværdige).

Up-cycling indebærer, at vi helt eliminerer begrebet »affald«. Dermed reduceres afhængigheden af de ressourcer, der indgår i produktionen af nye produkter. Det er en af de måder, vi kan skabe bæredygtig vækst på i verden.

Sammen med vores partnere håber vi at kunne bane vejen til fremtidig vækst på trods af stadig flere knappe ressourcer. Målet er at udvikle ansvarlige løsninger, som ikke kun er til gavn for vores virksomhed, mens også til gavn for de samfund, vi opererer i.

Jeg er overbevist om, at dannelsen af partnerskaber er et vigtigt redskab til at nå disse fremskridt.