Calais i undtagelsestilstand koster virksomheder kassen

Strejkende franske sømænd og en voksende flygtningekrise koster virksomheder på begge sider af kanalen millioner af kroner hver eneste dag.

Eksportorienterede virksomheder og transportbranchen på begge sider af kanalen frygter de økonomiske følger af krisen. Fold sammen
Læs mere
Foto: NEIL HALL

Siden slutningen af juni har franske sømænd helt eller delvist blokeret havnen i Calais i protest mod lukningen af færgeselskabet MyFerryLink, der sejler mellem den franske by og Dover i Storbritannien.

Samtidig har tusinder af flygtninge slået lejr i Calais i håb om at snige sig om bord på en lastbil på vej Storbritannien, og flere gange har flygtningene brudt gennem hegnet til Eurotunnel, der forbinder de britiske øer med kontinentet.

Resultatet er kilometerlange køer på begge sider af vandet, og det koster eksportorienterede virksomheder og logistikbranchen millioner af kroner hver eneste dag, skriver Wall Street Journal.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Ifølge den britiske brancheorganisation Freight Transport Association løber tabene op i godt otte millioner kroner om dagen. En tilsvarende organisation i Belgien melder om knap fem millioner kroner i tab om dagen.

De dage, hvor trafikken har været værst ramt, har der været over 40 km kø på motovejen i Storbritannien, hvor de lokale myndigheder har måtte igangsætte kriseberedskab for at håndtere trafikken i den sydlige ende af landet. Også på den franske side er køerne kilometerlange, og trafikken i regionen er forstyrret af flygtninge, der forsøger at komme om bord på lastbiler, og vrede sømænd, der brænder bildæk af på motorvejene.

Selvom myndighederne har givet flere penge til sikkerhed ved tunnellen og til ransagninger af lastbiler for at holde flygtningene væk, mener virksomhederne ikke at det er tilstrækkeligt. Tiltagene er nemlig kun målrettet symptomerne på flygtningekrisen, men giver ikke et bud på en løsning.