Cadbury sælger ud i Europa

Cadbury Schweppes sælger sine europæiske drikkevare-aktiviteter til et konsortium med Blackstone og Lion Capital i spidsen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Cadbury-koncernen vil fremover fokusere på at sælge sodavand i USA samt på koncernens globale salg af slik.

Det er et konsortium med fondene Blackstone og Lion Capital LLP i spidsen, som overtager Cadburys europæiske aktiviteter for 1,85 mia. euro.

Købet inkluderer bl.a. mærkerne Orangina og Schweppes.

Cadbury er verdens tredjestørste producent af sodavand, og vil nu koncentrere sig om koncernens hurtigtvoksende aktiviteter på det amerikanske marked. Her konkurrerer Cadbury med Coca-Cola og PepsiCo. Og ifølge tallene går det bedre her, end det gør i Europa. I årets første halvdel faldt Cadburys europæiske salg med 1 pct., mens det steg med 5 pct. i USA.

Efter offentliggørelsen af handlen steg Cadburys aktie med 0,5 penny til 568 pence i London. Aktien er steget 17 pct. i år. Dette tal kan sammenlignes med Bloombergs Europe Food Index - der består af 42 selskaber - som er steget 1,8 pct. i år.

Handlen forventes at være gennemført i begyndelsen af 2006.