Byggestenene i det gode image

Ni forskellige målinger ligger til grund for rangordningen af kendte danske virksomheders image.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Virksomheder med et stærkt brand og et godt image har lettere ved at tiltrække og fastholde kunder, samarbejdspartnere og dygtige medarbejdere. Derfor er det en højt prioriteret opgave for ledelsen at tage hånd om virksomhedens renommé.

Fundamentet af en virksomheds image består af sten, mørtel, skruer og møtrikker, som udgør fundamentet for virksomhedens samlede image. I en sådan konstruktion er hver en detalje vigtig, men der er også visse bærende elementer, der har større betydning.

Først og fremmest er kendskabet vigtigt for, at en virksomhed overhovedet har et image.

Derudover har IFO - Instituttet for Opinionsanalyse, der gennemfører målingen, defineret de ni byggesten, som en virksomheds image består af. Men det er respondenterne, som afgør de enkelte byggestens betydning for fundamentet.

Respondenterne er professionelle virksomhedsledere. I alt 3.793 ledere i dansk erhvervsliv har besvaret undersøgelsen, hvor 140 virksomheders image vurderes.

Ni byggesten

De ni byggesten i målingen er ledelse, troværdighed, kvalitet, medarbejdere, konkurrenceevne, finansiel styrke, innovation og ansvarlighed.

Allerede i vægtningen af de ni byggesten får vi stor viden om erhvervslivet.

Ledelse og troværdighed har i alle de år, analysen er foretaget, været de to vigtigste parametre. En virksomheds ansvarlighed har i årets måling den mindste betydning. Finansiel styrke blev før krisen i 2007 vurderet som den mindst vigtige byggesten, men den er i dag rykket frem på syvendepladsen, og kommunikation er i samme periode rykket tilbage i feltet til en femteplads.

Vejen mod et godt image er brolagt med forhindringer, faldgruber og snubletråde:

Kun tre virksomheder – Novo Nordisk, Novozymes og Danfoss har støt befundet sig i top 10 i de seneste ti år af Berlingske Business Magasins Imageanalyse.

To virksomheder Grundfos og A.P. Møller – Mærsk har været uden for top 10 en enkelt gang i den samme periode.

Fire virksomheder har kun befundet sig i top 10 en enkelt gang. Det er foruden Arla Foods, der for første gang i år er rykket så højt op, Velux Gruppen, Vestas og William Demant Holding.

Vestas rykker ud af bund 10 og er årets absolutte højdespringer på listen. Selskabet rykker hele 88 pladser frem og er nu placeret som nummer 50.

Pandora, Saxo Bank, TV 2 og Københavns Lufthavne er andre selskaber, der genvinder imagestyrke, som de satte over styr sidste år.

I top 10 er årets højdespringer Arla Foods, der stormer ind på top 10 med sin placering som nummer otte. Sidste år befandt Arla sig på 19. Pladsen. Mejerigiganten vinder primært på troværdighed, hvor den går hele 17 pladser frem.

Coloplast cementerer sin position i toppen ved at rykke to pladser frem til en sjetteplads, mens Grundfos ryger ud af det allerfineste selskab og ryger ned på en 13. Plads. Pumpevirksomhedens ringeste placering siden 1989.

Det gode image består af flere byggesten. Derfor kan det være værd at dvæle ved de enkelte målinger, fordi de bidrager med væsentlig viden om, hvor en virksomhed kan sætte ind.