Butikskæder er de største mediehuse

De gratis tilbudsaviser, som hver dag dumper ind af brevsprækkerne fra varehuse og supermarkeder, er blevet en stor medieindustri.




Aviserne er ikke, som mange tror, butikkernes bedste tilbud, der kan trække kunder indenfor. De er derimod i høj

grad finansieret af leverandørerne og er på kort tid blevet den mediegruppe med størst omsætning på

annoncer. Eksperter vurderer, at tilbudsaviserne omsætter for mellem tre og fire mia.kr. Til sammenligning var salget af annoncer

på de kommercielle danske tv-kanaler cirka tre mia. kr., mens omsætningen på annoncer var på 2,5 mia. kr.

i dagbladene sidste år.

Leverandører betaler

Da butikskæderne holder kortene tæt til kroppen, er det

svært at få et præcist bud på, hvor meget omsætningen er på tilbudsaviserne. Men Flemming Hansen,

professor ved Forum for Reklameforskning ved Institut for afsætnings økonomi på Handelshøjskolen i København

mener, at det er en af de største reklamegruppe i Danmark.


- Butikskæderne gør meget for at skjule, hvor

god en forretning det er. Men det koster mellem to og tre mia. kr. om året at udsende de mange aviser, og det gør kæderne

kun, fordi de tjener penge. Et stort supermarked med en velfungerende tilbudsavis kan tjene mere på reklameavisen end selve

forretningen, siger han.


Samme melding kommer fra Gallup Adfacts:


- Tilbudsaviserne er et ubeskrevet medie, men vi er ret

sikre på, at det er den største mediegruppe i Danmark målt på salget af annoncer, siger Annemette Fredslund

Nielsen, salgschef hos Gallup Adfact, der registrerer annonceomsætningen i blandt andet dagblade, søndagsaviser, ugeblade. fagblade,

tv og outdoormedier.


- Når kæderne sender tilbudsaviser ud, er det leverandører som Carlsberg og Philips,

der betaler for annoncerørne. Vil man ikke betale, får man heller ikke varerne på hylderne. Men dette marked er

meget uigennemskueligt. Annoncørerne ved ikke, hvad andre betaler, og reelt ikke, hvad de får ud af at annoncere i forskellige

medie, og hvor effektive de er, siger Annemette Fredslund Nielsen.

StorforbrugerElektronikproducenten Philips er storforbruger

af annoncer i de danske tilbudsaviser:


- Vi er med i mange tilbudsaviser og bruger mange penge på den slags annoncering,

siger Ronald Maagdenberg, marketingchef hos Philips i Danmark.


Han vil ikke løfte sløret for Philips eksakte forbrug

af annoncer i tilbudsaviserne, men vil gerne fortælle, at koncernen forhandler individuelle aftaler med de forskellige butikskæder.

Og placeringen af annoncerne afhænger af betalingen.


Det vil sige, at forsiden på katalogerne fra butikskæder

som Bilka, Føtex, Netto, FDB og Kvickly ikke nødvendigvis er med de bedste tilbud, men købt af en annoncør.

Akkurat som i andre annoncemedier.


Gallup Adfacts har netop indført en struktureret overvågning af de største tilbudsaviser

hver uge. På den måde kan de enkelte leverandører få et overblik over egne og konkurrenternes kampagner,

priser, størrelse, andele og placering i tilbudsaviserne uge for uge.


Registreringerne er til gavn for leverandørerne,

når de skal forhandle årsaftaler med butikskæderne. Gallup Adfacts vurderer, at 95 pct. af omsætningen i tilbudsavisernes

sker gennem årsaftaler.


Det er ikke uden grund, at tilbudsaviserne er populære. Ifølge ACNielsens AIM Trade

Marketing Rapporten 2001, har danskerne aldrig læst så mange tilbudsaviser som nu. I 2000 modtog fire mio. danskere en

tilbudsavis. I gennemsnit modtog hver dansker 5,4 tilbudsaviser om ugen, hvoraf 3,6 af dem blev læst.