»Jeg har set ind i fremtiden,« udtalte Mads Skjern, efter at han i et af de sidste afsnit af Matador havde været i USA. Hvad han havde set dér var supermarkeder med et bredt udvalg, hvor folk selv gik rundt med en kurv og tog varerne ned fra hylderne.
Det var næsten uforståeligt i Danmark i slutningen af 40’erne, hvor indkøbsturen stadig gik til slagteren, grønthandleren, kolonialvarebutikken og så videre, hvor man hvert sted bad ekspedienten hente det, man ønskede.
Rejser man til USA i dag, ser man ind i en fremtid, hvor supermarkederne er ved at forsvinde igen – eller hvor der i hvert fald bliver langt færre af dem.
Henrik Trangeled Kristensen, partner i PwC, har taget turen, og han fortalte om det på en konference på revisionsselskabets domicil i Hellerup tirsdag i sidste uge.
Få alternativer
Hvis den amerikanske fremtid igen kommer til Danmark, vil det overflødiggøre mange dagligvarebutikker, som så enten supermarkedskæderne selv eller deres udlejere vil brænde inde med.
Det er en ejendomstype, der bl.a. er et yndet investeringsmål for private, der f.eks. køber dem gennem K/S-selskaber. De lejer dem ud på lange lejekontrakter. Men selv disse løber ud før eller siden, og så er er der ikke mange alternative anvendelsesmuligheder for ejendommene, hvis måden at købe ind på ændrer sig fundamentalt.
I de mindre byer kan dagligvareforretningerne komme til at stå tomme – ved siden af den tomme stationsbygning, hvor folk for længe siden stod i kø for at købe billetter, og det lige så tomme posthus, som alle engang måtte besøge mindst en gang om måneden for at betale girokortene med de faste udgifter. Foruden ved hovedgadens stribe af butiksejendomme, der engang rummede forretninger med elektronik, tekstiler legetøj og så videre.
Hidtil har dagligvarehandlen i store træk slået alle angreb fra nethandlen tilbage. Både Nemlig.com og nogle af supermarkedskæderne fra den fysiske verden tilbyder det, men det har aldrig rigtigt fået sit store, folkelige gennembrud.
Men det nye, der er på vej fra USA, har en langt større kraft. Det er teknologigiganten Amazon, der efter alt at dømme er på vej til at åbne en dansk afdeling. Det vil ske i 2019 eller 2020, vurderer Henrik Trangeled Kristensen.
Under eget label
Han fortalte på konferencen om, hvordan Amazon i hjemlandet angriber den klassiske dagligvarehandel på to måder.
Det ene er en dims ved navn Amazon Echo, som man kan sætte i hjemmet, og som forstår det, når der bliver talt til den. Den kan ordne mange ting, men af dem er de banale indkøb. Mangler man sukker, skyllemiddel eller køkkenruller, fortæller man det til sin Amazon Echo. Når en passende mængde dagligvarer er samlet sammen, sørger den for levering – i større byer endda inden for en time.
Amazon benytter lejligheden til at sælge varer under eget label, og hvor stort fænomenet er, illustreres ved, at teknologigiganten i dag er blandt de i førende i USA inden for en række banale og lavteknologiske forbrugsvarer, f.eks. batterier.
Det er klart, at der vil være behov for færre kvadratmeter. Det er også noget, der indgår i rådgivningen af vores kunder, der beskæftiger sig med dagligvarebutikker.Henrik Trangeled Kristensen, partner i PwC
Det andet angreb vedrører de lidt mere usædvanlige varer, som folk gerne vil se, inden de køber dem. Her har Amazon fået den digitale forretning, som også nogle af de danske supermarkedskæder så småt eksperimenterer med, til at fungere i praksis.
Det vil sige, at kunderne logger ind i butikken med deres smartphone, og så kan de frit gå rundt i butikken og tage varerne fra hylderne og putte dem i tasken. Betalingen bliver automatisk debiteret kontoen, uden at kunderne har været forbi nogen form for kasselinje.
Ikke helt enkelt
»Mit indlæg på konferencen var baseret på, hvad vi hører, når vi taler med vores udenlandske kolleger. Måden, folk køber ind på, ændrer sig, og mange får leveret dagligvarer i hjemmet. Vi kan ikke sige noget om, hvor hurtigt folk vil tage det til sig i Danmark. Men der er ingen tvivl om, at forventningen er, at vi i hvert fald til en vis grad vil se de samme tendenser i Danmark,« siger Henrik Trangeled Kristensen.
Han er overbevist om, at den digitale hjælper i hjemmet, som man kan bestille varerne igennem, også vil blive udbudt i Danmark, og formentligt til en lav pris for at få danskerne til at tage den til sig. Men hvor hurtigt Amazon vil rulle det totale system ud, har han ikke nogen viden om. Det er ikke helt simpelt, for der skal trods alt også etableres distributionssystemer, der på grund af de høje lønninger i Danmark vil være dyrere, en de er i USA.
Men at det i et eller andet omfang vil komme, og at det vil få betydning for ejerne af de tusindvis af dagligvarebutikker herhjemme, er han ikke i tvivl om.
»Det er klart, at der vil være behov for færre kvadratmeter. Det er også noget, der indgår i rådgivningen af vores kunder, der beskæftiger sig med dagligvarebutikker,« siger Henrik Trangeled Kristensen.
Mærker allerede konkurrencen
Hos Salling Group, der bl.a. driver de store kæder Netto, Føtex og Bilka, og som også selv ejer et stort antal butiksejendomme, ser man fortrøstningsfuldt på det angreb fra USA, der efter alt at dømme er på vej.
»Faktum er, at vi allerede i dag på nærmeste hold mærker den intense konkurrence fra Amazon, Wish, Alibaba etc. I dag har de udenlandske butikker omkring en tredjedel af omsætningen i dansk nethandel, og over de seneste fire-fem år er deres andel af handlen steget markant mere end markedsvæksten. Så Amazon & Co. er her i høj grad allerede, og vi forventer da bestemt, at konkurrencen fra dem bliver yderligere intensiveret de kommende måneder og år,« skriver pressechef Kasper Reggelsen i en mail til Berlingske Business Ejendomme.
»Noget af det, vi har gjort for at skabe vores unikke position, er at lancere Wupti Markedsplads (www.Wupti.com) som et stærkt dansk alternativ til udenlandske markedspladser. Og idéen om at stå sammen for at give kunderne øget valg og tryghed, og samtidig bevare omsætning, moms og arbejdspladser i Danmark, er for alvor en, andre danske webshops har taget godt imod. Således er antallet af varer på Wupti Markedsplads steget fra 28.000, da vi lancerede tanken sidste år, til op mod trekvart mio. i dag,« uddyber Kasper Reggelsen.