Butikker vil overvåge alle indkøb

Big Brother is watching. Ny teknologi giver detailbutikkerne mulighed for detaljerede analyser af hver eneste kundes indkøb, så de blandt andet kan optimere deres sortimenter og prissætte mere præcist.

Få alle ugens relevante tilbud på sms i det øjeblik, du træder ind i supermarkedet. Eller bliv mindet om, at du nok skal huske sokker, da du ikke har købt nogen i det seneste halve år.

Sådan kan virkeligheden blive inden for få år. Internationale detailhandelsgiganter som Wal-Mart og Tesco tester allerede it-systemer, der kan opsamle og udnytte data om kunderne og deres indkøb, og de vil også komme til Danmark.

For detailbutikker og -kæder er det afgørende at kende kundernes præferencer og indkøbsmønstre, så sortiment, priser og markedsføring kan skræddersyes til at møde kundernes behov. At have de rigtige varer i de rigtige mængder til de rigtige priser er nøglen til at vinde i eksempelvis dagligvarehandlens hårde konkurrence.

Af samme grund bruger kæderne i dag mange kræfter på såkaldte bon-analyser, hvor de enkelte indkøb analyseres. De nye it-systemer vil dog kunne sikre en meget større udnyttelse af den viden, kundernes indkøb giver.

Komplekse øvelser- Kædernes udfordring er, at de har en meget stor kundestrøm, som de skal servicere bedst muligt. Derfor skal de kende kundernes vaner på samme måde, som den gode gamle købmand kendte sine kunder. Der udvikles nu it-systemer, som kan give butikkerne store fordele i dette arbejde, siger lektor Mogens Bjerre fra Handelshøjskolen i København.

Blandt udbyderne af disse nye systemer er computergiganten IBM, der i en undersøgelse har regnet sig frem til et milliardpotentiale for øget omsætning og indtjening i den internationale detailhandel. Potentialet kan indfris, hvis varesortimenterne optimeres til kundernes behov samtidig med, at mulighederne for markedsføring direkte over for de handlende øges. Oveni skal butikkerne så vide, hvilke varers pris, de skal sænke for at trække nye kunder til, der vil købe andet end tilbudsvarerne.

Allesammen meget komplekse øvelser, som IBM's systemer designes til at udføre på baggrund af informationer om kunderne og deres indkøb.

- Udgangspunktet for at drive detailbutik optimalt er, at man har det rette sortiment og forstår at tilpasse det. Derfor skal man kunne indsamle data om kundernes forbrug og udnytte dem, forklarer Lars Skibsted, nordisk ansvarlig for forretningsudvikling i IBM.