Business-update: Store danske virksomheder vil rykke produktionen væk fra Kina

Berlingskes Business-redaktion guider dig til de vigtigste nyheder, der handler om økonomi og virksomheder.

De globale forsyningskæder er presset helt i bund efter coronakrisen, og det får nu boligkæden JYSK til at overveje at flytte produktionen fra Asien til Østeuropa for at undgå, at leveringen af varer går i stå. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

God eftermiddag og velkommen til ugens første Business-update, som samler de vigtigste erhvervshistorier lige nu.

Vi skal på denne mandag forbi store danske virksomheder som JYSK og modekoncernen DK Company, der rykker produktionen fra Fjernøsten til Europa for at undgå store forsinkelser på varer.

Samtidig viser nye tal, at coronakrisen har ramt flyselskaberne hårdt. Det samlede gældsbjerg har nu vokset sig til mere end 2.000 milliarder danske kroner. Men først skal vi forbi elpriserne i Danmark, som er steget til et rekordhøjt niveau.

Rekordhøje elpriser: Ottedoblet på ét år

Elprisen sætter ny rekord på det danske marked. Virksomheder og private kunder har de seneste måneder set prisstigninger som aldrig før.

Således lyder den gennemsnitlige dagspris på 1,04 kroner pr kilowatt-time (kWh) mandag. Til sammenligning var dagsprisen 0,14 kroner på samme dag sidste år, og dermed er elprisen blev ottedoblet på blot ét år. Det skriver Finans.

»Vi bruger generelt mere strøm, og vi vil se en markant stigning i forbruget de næste 10 år. Når vi samtidig har meget skiftende udbud af billig, vedvarende energi fra blandt andet havvindmøller, opstår en ubalance mellem udbud og efterspørgsel, og det presser prisen op,« siger Jack Michael Kristensen, funktionschef for energihandel i energikoncernen SEAS-NVE, til Finans.

Hos det nordjyske jernstøberi Mat Dania udløser de stigende elpriser en ekstraregning på 15-20 millioner kroner. Det oplyser administrerende direktør Jørn Krogager:

»De priser, vi ser nu, havde vi simpelthen ikke set komme, for de er ekstremt høje,« lød det fra Jørn Krogager i Finans.

Danske virksomheder overvejer at flytte produktionen væk fra Kina

Coronapandemien har afsløret store svagheder i de globale forsyningskæder og udløst et transportkaos, som betyder, at varer ikke ankommer til tiden. Særligt i asiatiske lande er der opstået store forsinkelser, flaskehalse og lokale nedlukninger af produktionsapparatet.

Det får nu en række aktører i detail- og transportsektoren til at overveje om produktionen skal trækkes væk fra Fjernøsten og i stedet placeres i Europa. Det oplyser blandt andre modekoncernen DK Company og JYSK til Børsen:

»Vi begyndte, allerede før corona ramte logistikkæderne og sendte fragtpriserne i vejret, at se på, om vi med fordel kunne flytte fra leverandører i for eksempel Kina til lande tættere på vores otte europæiske distributionscentre. Så hos os er bevægelsen i gang. Om vi flytter, afhænger af en samlet vurdering af leveringstider, kvalitet, pris, effekt på vores CO2-aftryk og så videre,« siger kommunikationschef i Jysk, Martin Aamand, til Børsen.

I flere måneder har virksomheder oplevet store problemer med at få sine produkter ud af især Asien. Da nedlukningen i foråret 2020 rullede ind over verden, blev ordrer annulleret på stribe, mens produktionsapparatet i Kina blev sat på pause.

Efter verden igen er åbnet, har produktionen svært ved at komme op i gear – og det kan komme til at have lange udsigter.

»Der er tale om en global forsyningskæde, der er presset helt fra produktionen til levering. Jeg har set det her ske gennem årene, men aldrig at det er foregået på samme tid over hele verden,« har Lars Mikael Jensen, der er netværkschef i Mærsk, tidligere udtalt i Berlingske.

Gældsbombe under flyselskaberne

Gældsbjerget i den globale luftfartssektor vokser sig større og større. Det sker som følge af, at rejsende fortsat annullerer sine flybilletter og bliver hjemme på grund af coronapandemien.

Det har fået flyselskabernes samlede gældsbyrde til at nå svimlende 340 milliarder dollar – svarende til mere end 2.000 milliarder danske kroner, viser en opgørelse fra finansmediet Bloomberg.

Gælden er dermed steget med 23 procent siden 2020.

Det er særligt frygten for den mere smitsomme deltavariant, som fortsat påvirker rejselysten rundt om i verden.

»Spredningen med deltavarianten kan lede til, at andre lande indfører strammere karantæneregler for besøgende,« siger Susannah Streeter, der er seniorinvestor og markedsanalytiker i Hargreaves Lansdown, til Bloomberg News.

Ifølge Bloomberg er det et udtryk for, at flyselskaberne går en lang og hård tid i møde, nu hvor højsæsonen for sommerferier lakker mod enden i både USA og Europa.

Det har blandt andet fået britiske EasyJet og JapanAirlines til at stifte ny gæld for at komme gennem vintersæsonen. Hos EasyJet har man skaffet nye obligationer og lån for 400 millioner dollar samt 1,2 milliarder pund.

Her er fem skarpe bud på nyheder og analyser fra journalisterne på Berlingske Business:

1. Sådan går det de danske Michelin-restauranter
Mandag aften uddeles de nordiske Michelin-stjerner, hvor flere danske restauranter gør sig forhåbninger om igen at være en del af den eksklusive klub. Når stjernerne uddeles i år, sker det efter en tumultarisk periode i restaurationsbranchen, der har været hårdt ramt af coronakrisen.

16 københavnske restauranter modtog en eller flere stjerner sidste år i februar – kort før nedlukningen af landet. Siden er tre af dem lukket. Men hvordan er det gået de resterende 13 Michelin-restauranter?

Det kan du læse her.

2. Tyskland udsætter sine aktionærer for elendighed
Da langt de fleste danske investorer køber højtflyvende danske aktier, har vi slet ikke opdaget den dybe elendighed, som vores store nabo i syd udsætter sine aktionærer for. Det tyske valg tiltrækker sig opmærksomhed fra finansmarkedet, men aktierne i Europa har været dårligt i flere årtier.

Sådan begynder chefredaktør for Euroinvestor, Simon Richard Nielsen, sin kommentar i Berlingske. Læs den her.

3. Guldbøffer og luksushoteller: Webshopbagmænd brændte tusindvis af kroner af før konkurs
Wepshopejerne Mark Haugaard og Halfdan Harring har i årevis åbnet og lukket et væld af webshops og trukket et spor af utilfredse kunder efter sig. I tiden op til en konkurs i et af selskaberne brændte bagmændene tusindvis af kroner af på en ferie på den græske ø Mykonos.

295.000 kroner for tre uger på luksushoteller i Grækenland, 12.000 kroner på et diskotek i Skagen, 140.000 kroner skudt i en lejelejlighed i København og 1.210.000 kroner hevet ud til sig selv på et tidspunkt, hvor der ikke var råd til det. Derefter blev selskabet erklæret konkurs.

Læs artiklen her.

4. Hver fjerde ledig er ikke klar til job
En ny analyse fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA) viser, at hver fjerde ledige selv siger, at de ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet. Det til trods for, at reglerne på det punkt er ret klare. De ledige skal aktivt søge et arbejde og være klar til at påbegynde et job. Men analysen fra DA viser, at i 2020 kunne 24 procent af de ledige ikke opfylde de kriterier. Nu kræver DA handling.

Læs artiklen her.

5. Britisk regering bryder valgløfterne: Højeste skattetryk i fredstid
Premierminister Boris Johnson har brudt de konservatives valgløfter og for anden gang i år gennemført en markant forhøjelse af skatterne. Dermed er det britiske skattetryk det højeste målt i fredstid. Det kommer samtidig med, at Brexit bider i den britiske samhandel med EU, og mangel på arbejdskraft skaber problemer i mange sektorer. Vækstudsigterne har fået flere skyer på horisonten.

Læs mere her.

God læselyst og god aften!