Business-update: Pilot fik kaffen galt i halsen efter SAS-forslag: »Der var et nul for meget. Jeg måtte spørge, om det var en joke«

Berlingskes Business-redaktion guider dig til dagens vigtigste nyheder, der handler om økonomi og virksomheder.

Roger Klokset, der er leder af de norske SAS-piloters forening, fortæller mediet E24, hvilket overenskomsttilbud SAS-ledelsen præsenterede piloterne for i efteråret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Chris Anderson/TT/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

God eftermiddag, kære læser. Det er blevet tid til ugens næstsidste eftermiddags-update her på Berlingske Business.

Heller ikke i dag kommer vi uden om SAS. Men vi kommer også til at runde en dansk energikomet, en dansk energikæmpe og din internetregning.

God fornøjelse.

Derfor mener SAS, at konkurrenterne står langt bedre

SAS har anmodet de amerikanske domstole om at indlede en konkursbeskyttelsesproces kaldet chapter 11, hvor SAS  – hvis alt går efter selskabets plan – kan foretage en omfattende rekonstruktion af selskabets struktur, da alle selskabets økonomiske forpligtelser kastes op i luften, så at sige.

SAS mener ikke overraskende, at deres konkurrenter rent finansielt står langt bedre. Men hvordan? Det løfter Finans lidt af sløret for ved blandt andet at henvise til SAS’ ansøgningstekst over for de amerikanske domstole:

»SAS står også over for en stigende konkurrence på de europæiske markeder fra lavprisselskaber og ultra-lavprisselskaber og på langdistancemarkederne fra netværksselskaber (selskaber med større udbud af ruter, red.). Disse konkurrenter har generelt lavere udgifter til arbejdskraft, fly og andet, lavere gældsniveauer og bedre adgang til aktiekapital sammenlignet med SAS,« står der i redegørelsen.

SAS har da også oprettet de to datterselskaber SAS Link og SAS Connect, der ansætter piloter til en lavere pris – netop for at kunne konkurrere med lavprisselskaberne. Men det er også blevet kernen i den konflikt, selskabet har med cirka 1.000 piloter i SAS’ hovedselskab, som netop nu strejker.

Pilot troede, at SAS-bud under forhandlinger var en joke – »der var et nul for meget«

Og apropos strejken, så kan norske E24 løfte sløret for et af de krav, SAS-ledelsen havde til piloterne i overenskomstforhandlingerne.

I hvert fald hvis man skal tro Roger Klokset fra SAS Norges pilotforening.

For i efteråret tilbød SAS ifølge Roger Klokset piloterne en tiårig overenskomst uden strejkeret. Altså ville piloterne ikke kunne strejke i ti år. Det er en usædvanlig lang periode, påpeger forskningskoordinator Kristine Nergaard hos forskningscentret Fafo til mediet.

Og Roger Klokset blev da også forbavset over tilbuddet. Han siger til E24:

»Jeg må indrømme, at jeg fik kaffen i halsen, første gang jeg så det (forslaget, red.). Jeg syntes, der var et nul for meget. Jeg måtte spørge, om det var en joke. Men de mente det i fuld alvor,« siger han.

Piloterne er ifølge Klokset siden kommet med et modbud på seks år, kort før forhandlingerne brød sammen, men SAS-ledelsen ville mindst have otte år, hvilket piloterne ikke ville gå med til.

Energi­komet vil skyde milliarder i fem grønne energi­centre i Danmark

Vindmøller, solceller, batterier og produktion af grønt brændstof skal være en del af fem nye danske energicentre, som Eurowind vil investere et milliardbeløb i, skriver Børsen.

Eurowinds kongstanke bag projektet – som også er den hovedpine, en stor del af den grønne omstilling handler om – er, at grøn strøm i fremtiden skal kunne lagres. Dertil skal den kunne bruges til at producere grønne brændstoffer til tungere transport som fly og skibe.

»Det er den vej, vi tror, at projekterne vil gå. Det er ved at være lidt passé udelukkende at sætte fem vindmøller op her og der. Der skal noget mere til,« siger Jens Rasmussen, medstifter af og administrerende direktør for Eurowind, til Børsen

Om Hobro-virksomheden skriver avisen, at den blev stiftet af brødrene Jens og Søren Rasmussen sammen med advokaten Jakob Kortbæk i 2006, og at den udvikler, opfører og driver landvind og solenergi i en lang række europæiske lande, ligesom den har et datterselskab i USA.

Eurowind omsatte for næsten en milliard kroner i regnskabsåret 2020/21 med et overskud før skat, der lød på næsten 160 millioner kroner.

Her er fem skarpe bud på historier fra Berlingske Business:

1. To FH-forbund er i åben konflikt om piloters arbejdsforhold: »Vores medlemmer har en god overenskomst«

Flyvebranchens Personaleunion, FPU, der især organiserer yngre piloter, går midt i SAS-pilotstrejken hårdt til Dansk Metal. De to fagforeninger er begge medlemmer af FH, men er voldsomt uenige i SAS-striden. FH-formanden vil ikke kommentere den offentlige strid.

Læs journalist Mia Gleerup Fallentins artikel her.

2. SAS-chef har stor erfaring med den særlige amerikanske konkursproces

SAS-topchef Anko van der Werff har tidligere været gennem det særlige juridiske system i USA, der giver mulighed for den såkaldte chapter 11-beskyttelse, som luftfartsselskabet har søgt om.

Læs journalist Lasse Friis’ artikel.

3. Ørsted skal opføre verdens største havvindmøllepark

Den danske energikæmpe har vundet en stor kontrakt på britisk havvindmøllepark, der skal tages i brug i 2027.

Læs mere om det i journalist Thomas Breinstrups artikel her.

4. Du kan lige så godt gøre dig klar: Din internetregning stiger igen til januar

Nye prisstigninger er på vej til de danske internetkunder, efter at TDC Net med rygdækning fra konkurrencemyndighederne kræver mere af de internetudbydere, som lejer sig ind på særligt kabel-tv-net.

Læs journalist Thomas Breinstrups artikel her.

5. Arbejdsmarkedsforsker: SAS-ledelsen forhandlede på skrømt og skal nu klinke skårene – men politikerne kan også gribe ind

Forløbet med SAS-konflikten er helt ekstraordinært. Garvet arbejdsmarkedsforsker, som har fulgt SAS i årevis, har aldrig set noget lignende og tør ikke spå om udfaldet. Men politikerne i det overvejende statsejede luftfartsselskab kan overveje et indgreb.

Læs journalist Thomas Breinstrups artikel her.