Business-update: Bilforhandlere er kørt vild i nye regler – det koster dyrt i høje afgifter

Berlingskes Business-redaktion guider dig til de vigtigste nyheder om økonomi og virksomheder.

Processen omkring gennemførelsen af ny lovgivning, der blandt andet får visse bilafgifter til at stige og skal sikre, at danskerne i højere grad vælger elbiler, har været så kaotisk, at bilforhandlerne ikke har kunnet følge med bureaukratiet. Derfor har flere fået afslag på at komme med i en overgangsordning, og det koster dyrt. Her er det biler fotograferet på gaden i København i september 2020. Arkivfoto: Emil Helms/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

God eftermiddag og velkommen til en hurtig opdatering på de vigtigste erhvervsnyheder. På en mandag eftermiddag, hvor badmintonspilleren Viktor Axelsen netop har sikret Danmark sin anden guldmedalje ved OL i Tokyo, skal vi blandt andet høre om negative renter og om bilforhandlere, der kæmper for at slippe for konsekvenserne af egen fodfejl.

Negative renter og corona får danskere til at gå amok i fonde

Danskerne har sendt flere og flere penge i retning af finansmarkederne via investeringsfonde det seneste år. Siden august 2020 har danskerne pumpet cirka 32 milliarder kroner i investeringsfonde, viser tal fra Nationalbanken ifølge Finans.

Fra begyndelsen af 2018 og frem til august 2020 nåede danskernes samlede køb af fonde op på 18 milliarder kroner. Ifølge Nationalbanken er der flere mulige forklaringer på accelerationen siden august 2020. En af dem er de negative indlånsrenter.

»Der er indikationer på, at nogle privatkunder har reageret på udsigterne til negative indlånsrenter ved at købe investeringsbeviser. Andre forhold, såsom forbrugsbegrænsninger under coronanedlukningen, kan også have medvirket til den markante stigning i købet af investeringsbeviser,« skriver Nationalbanken ifølge Finans.

Samtidig er Danske Bank ifølge Finans netop kommet med en analyse, som viser, at indførelsen af negative renter får danskerne til at investere deres opsparing som aldrig før, og at det er en tendens, som vil fortsætte.

Ifølge landets største bank er det ikke mindst indførslen af negative renter, som får danske privatkunder til at reagere ved at investere deres indlån.

Danske Bank forventer, at de seks største børsnoterede banker – Danske Bank, Nordea, Jyske Bank, Sydbank, Spar Nord og Ringkjøbing Landbobank – ved udgangen af 2023 har 390 milliarder kroner mere under forvaltning end i dag. Det svarer til en vækst på 23 procent på to et halvt år.

Mærsk og DSV ser fornuft i at købe egne aktier tilbage i rekordhøjt marked

Mærsk og DSV har besluttet sig for at kanalisere milliarder tilbage til aktionærerne gennem aktietilbagekøb. Den øvelse indebærer imidlertid et dilemma, skriver Finans.

Problemet er, at jo mere aktionærerne presser aktien op i kurs på kort sigt, jo større er risikoen for, at det bliver en dårlig forretning for de langsigtede investorer.

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV, er dog ikke bekymret.

»Hvis man går tilbage i historien, har vi næsten altid lavet aktietilbagekøb, da vores aktier var på all time high. Vi lavede også aktietilbagekøb, da vores aktie var på 500, og der var nok også nogen, der spurgte hvorfor. Nu er den 1.500,« siger Jens Bjørn Andersen til Finans.

Ifølge ham er det umuligt at sige, hvad aktien er værd fremtiden. I stedet handler det om at være konsistent, så man som investor ved, hvad man får.

Danske bilforhandlere er faret vild i nye afgiftsregler: »Det er sateme ikke ubetydeligt«

I december indgik regeringen og et flertal i Folketinget en aftale om højere afgifter på flere biler som led i en grøn bilpakke. Dengang blev bilforhandlere lovet, at biler solgt før aftalen ikke ville blive ramt af stigende afgifter. Men en række forhandlere har fået sendt materiale for sent afsted til Motorstyrelsen, som nu har afslået deres ansøgninger. Det skriver Børsen.

Fodfejlen fra forhandlernes side betyder, at de alligevel skal betale afgifter af de biler, som de solgte før aftalen. Det har blandt andet ramt Lars Hird, indehaver af Toyota Hadsund. Han har mistet næsten 1,4 millioner kroner på 17 sager, og det har ikke været uden betydning:

»Det er 25 procent af min egenkapital, der er væk. Det er sateme ikke ubetydeligt, det kan jeg godt love dig,« siger han til Børsen.

Selvom det i sidste ende er forhandlernes egen fejl, at de ikke har fået sendt papirerne afsted i tide, appellerer Autobranchen nu i et brev til skatteminister Morten Bødskov (S) om mere fleksibilitet i en proces, som de mener har været kaotisk.

Fire skarpe bud på historier fra Berlingske Business

 

Rentestigning spænder ben for konverteringsfest

Siden årsskiftet har renten peget op, og det har konsekvenser for boligejernes konverteringsaktivitet, der er på laveste niveau i mere end fem år. Det skriver Berlingskes journalist Søren Martin Olsen.

Analyse: Præsident Trumps største politiske ønske bliver nu til virkelighed under Biden

Økonomisk redaktør Ulrik Harald Bie har kastet sig over det detaljerede forslag til den største saltvandsindsprøjtning til USAs fysiske infrastruktur i årtier, som en tværpolitisk gruppe senatorer i USA har fremlagt.

Det er ikke den velfærdspakke, præsident Biden oprindelig lagde op til, og heller ikke klimainvesteringer har fået den ønskede prioritering. Finansieringen er også højst tvivlsom, mens venstreorienterede demokrater nu kræver, at en stor velfærdspakke bliver knyttet til infrastrukturpakken, skriver Bie.

Sådan redder vi den danske tomat – eller gør vi?

Berlingskes serie om den danske tomats genvordigheder i en verden med international konkurrence og skærpede krav til grøn omstilling, nærmer sig sin afslutning. Berlingske midlertidigt udnævnte tomatkorrespondent og klimajournalist, Vibeke Lyngklip Svansø, skriver om den mest enkle løsning på tomatavlernes klimagenvordigheder. Der er bare et problem.

Lisbeth Knudsen har været chef siden hun var 24 år, og hun fortsætter

Berlingskes graverjournalist og indtil for nylig Business-reporter Eva Jung har mødt en af den danske medieverdens største personligheder til et interview i serien »Karrierens pris«. Hvis du ikke har læst det, så gør det.