Business-Update: 3.000 passagerer er strandet – og SAS ved ikke, hvornår de kan komme hjem

Berlingskes Business-redaktion guider dig til dagens vigtigste nyheder, der handler om økonomi og virksomheder.

SAS landede mandag aften en overenskomstaftale med piloterne, men der er fortsat udfordringer for selskabet. Læs mere i dagens Business-Update. Fold sammen
Læs mere
Foto: Magnus Andersson/TT/Ritzau Scanpix (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

God eftermiddag i sommervarmen og velkommen til dagens Business-Update.

Som altid har vi samlet de bedste erhvervshistorier ét sted, så du ikke behøver lede længe efter dem, hvad end du ser den skrækindjagende Tour de France-etape, nyder det gode vejr eller fortsat er på arbejde.

Ikke overraskende er dagens helt store fokus SAS, som mandag aften endelig landede en aftale med piloterne om en ny overenskomst.

Lad os kaste os ud i det.

SAS har fortsat interesse fra investorer

SAS' danske bestyrelsesformand, Carsten Dilling, siger til Finans, at potentielle investorer er blevet orienteret undervejs i overenskomstforhandlingerne via finansielle rådgivere, og at der fortsat er interesse fra flere kanter.

»Der er muligheder for enten eksisterende eller nye investorer, og interessen er meget bred og stor på specielt nye investorer. Der er mange finansielle investorer, der er specialiseret i luftfartssiden,« siger han til avisen.

Netop investorer er helt afgørende for SAS nu i den næste fase efter overenskomsten. For SAS regner med at skulle ud og hente omkring syv milliarder kroner i investeringer for at kunne gennemføre spareplanen »SAS Forward«. Også den danske stats investering afhænger af SAS' evne til at tiltrække professionelle investorer.

3.000 passagerer fortsat strandet

SAS' pressechef oplyser til Finans, at 3.000 charterpassagerer lige nu fortsat er strandet ude på destinationerne. De første fly er allerede i luften efter strejken, men det er fortsat uvist, hvor lang tid der går, før al drift igen er normal.

»Af dem regner vi med, at lidt over halvdelen er danskere. Vi kan endnu ikke sige, hvornår de kan komme hjem. Vi arbejder hårdt på at få dem hurtigst muligt hjem, og det har vi gjort hele tiden. Det er noget, vi prioriterer meget højt, men jeg kan ikke give dig en slutdato,« siger pressechef Alexandra Lindgren Kaoukji.

Hun peger på, at det fortsat er og bliver en ekstremt udfordrende sommer for flytrafikken, som er udfordret flere steder i Europa.

Mandag gav to af de største rejsebureauer i Danmark en status på mulighederne, hvis man er på udkig efter en sommerferierejse i sidste øjeblik – og det var ikke godt nyt, skrev Berlingske.

Spekulanter bliver beskyldt for at forværre sultkatastrofe

Kombinationen af konflikter, følgerne af coronakrisen, klimaforandringer og krigen i Ukraine er særdeles problematisk for verdens fødevaresikkerhed. Verden står decideret over for en global sultkatastrofe, hvis lige ikke er set siden Anden Verdenskrig, som Anne Poulsen, nordisk chef for FNs World Food Programme, siger i en artikel i Børsen.

Men der er også en anden forklaring, mener flere eksperter. For blandt andet investeringsbanker og andre finansielle institutioner har kastet sig over råvaremarkedet og købt stort ind for at sikre sig profit. Derfor er priserne steget markant, og det går ud over verdens fattigste.

»Der er tjent rigtig mange penge på det her, det skal vi ikke være blege for at sige. Men omvendt skal man huske på, at det ikke er gjort for at tvinge tredjeverdenslande til at gå sultne i seng. Det er jo ikke sådan, det fungerer,« siger Anders Mortensen, råvareanalytiker i fondsmæglerselskabet Agrocura.

Her er fem skarpe bud på historier fra journalisterne på Berlingske Business

1. Ansatte boykotter advokatundersøgelse af omstridt bestyrelsesformand: Taxaselskab arbejder på »højtryk« for at finde en løsning

Ansatte i TAXA 4x35 nægter at give informationer til advokatfirmaet Horten, som skal undersøge klager over bestyrelsesformanden, Muhammad Aslam. Det sker efter et flere timer langt møde, hvor bølgerne gik højt, og hvor Hortens dobbeltrolle blev diskuteret. Taxaselskabet oplyser, at det arbejder på »en konstruktiv løsning«.

Læs historien fra Julie Schneider her.

2. Bagmandspolitiet dropper hvidvasksag mod revisionshus

For tre år siden blev KPMG af Erhvervsstyrelsen meldt til politiet for mulige brud på hvidvaskloven. Lovovertrædelserne skulle være sket i forbindelse med KPMGs arbejde som revisor for Københavns Andelskasse. Nu er sagen imidlertid lagt ned.

Læs historien fra Nicolaj Vorre her.

3. SAS-aftale er »historisk« og »usædvanlig« – men risikerer at skabe splittelse og nye strejker

Både SAS og piloterne får indrømmelser i den nye overenskomst, der bliver kaldt »historisk«. Meget tyder dog på, at aftalen kan risikere at skabe flere uenigheder i et i forvejen »meget køligt« forhold mellem fagforeninger internt i SAS. Samtidig lurer en lang række andre store udfordringer lige om hjørnet for det kriseramte flyselskab.

Læs historien fra Jonathan Lundgren Larsen her.

4. SAS-direktør: Aftale kom i stand med stor indrømmelse – det var »klart« ikke intentionen

SAS' danske chef, Simon Pauck Hansen, er godt tilfreds med den overenskomstaftale, der natten til tirsdag blev indgået med selskabets strejkende piloter. Også selvom SAS måtte give sig på et kardinalpunkt om piloterne ansat i SAS' datterselskaber. SAS har ifølge Pauck Hansen opnået de besparelser, man ville. Men det er langtfra slut, for de udgør blot ti procent af det, SAS skal bruge for at redde selskabet.

Læs historien fra Emil Bo Rask her.

5. Venstre og De Konservative vil afskaffe omstridt ordning – danskerne er vilde med den: »En rigtig tabersag«

Danskerne er store tilhængere af retten til tidlig tilbagetrækning, viser en ny Kantar Gallup-måling. Derfor mener eksperter, at de største oppositionspartier har lavet et selvmål ved at gå til valg på at afskaffe ordningen. Venstre tager nu målingen »til efterretning«.

Læs historien fra Kalle Kehlet her.