Business-overblik: Salget af elbiler i EU vil runde én million næste år

Her er de vigtigste Business-nyheder, du skal kende til, før du for alvor tager hul på dagen. Vi læser erhvervsnyhederne og tjekker aktiekurserne, før du står op, så du kun behøver at læse én artikel fra morgenstunden for at være opdateret.

El-Porsche
Bilproducenterne er ved at falde over hinanden for at lancere nye elbiler i øjeblikket. Det skyldes, at EU fra januar indfører nye skrappe regler for, som stiller bilproducenterne til ansvar for deres bilers CO2-udledning og straffer med store bøder. Her er det Prosche AGs bestyrelsesformand, Oliver Blume, der stolt præsenterer en helt ny el-Porsche, Porsche Taycan på flypladsen Neuhardenberg, i Tyskland i begyndelsen af september i år. Foto: Patrick Pleul / dpa / AFP / Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: PATRICK PLEUL

Godmorgen til endnu en ny uge.

Vi begynder med en debat om Skat og en historie om, at danske virksomheder i stigende grad dropper at føre retssager. Men vi begynder i transportbranchen, hvor salget af elbiler ventes at vokse i Europa.

Salget af elbiler i EU ventes at runde én million i 2020

Salget af elbiler og hybridbiler ventes at runde én million næste år i takt med, at bilproducenterne øger produktionen for at undgå bøderegn på grund af nye regler om CO2-udledning. Det skriver Financial Times.

Det er miljøgruppen Transport & Environment, der forudser, at salget vil stige med det, der svarer til en firdobling i forhold til 2018-salget. Tallene bliver offentliggjort forud for den store bilmesse i Frankfurt, som ifølge Financial Times er sidste gang, industrien mødes, inden nye EU-regler for CO2-udledning træder i kraft til januar.

Ifølge de nye regler skal bilproducenterne i gennemsnit reducere CO2-udledningen fra de biler, de sælger, med 95 gram CO2 per kilometer. Ellers står de til store bøder.

I 2018 blev der ifølge Transport & Environment solgt 250.000 elbiler eller hybridbiler i EU, mens salget rundede 200.000 i første halvår 2019.

Den danske klimaminister Dan Jørgensen (S) rejser i øvrigt ifølge Information til EU i morgen for at tage livtag med bilindustrien. Han vil nemlig indlede arbejdet med at få fjernet den EU-lovgivning, der forhindrer at de enkelte lande kan forbyde salget benzin- og dieselbiler.

Passagererne forsvinder fra de danske ruter

Danskerne foretrækker i stigende grad billige busruter og personbiler frem for fly, når de skal rundt i Danmark. Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Flytrafikken mellem landsdelene falder nemlig markant, og langt over 100.000 passagerer er over en kort periode forsvundet fra de danske indenrigsruter.

Hård konkurrence fra billigere fjernbusser og stigende biltrafik over Storebælt angives som årsagen, og det har fået flyselskaberne til at skære ned på kapaciteten, så der er færre afgange. Samtidig er prisen også steget på flere ruter, hvilket betyder, at også de danskere, der flyver i fritiden, er begyndt at droppe flyet.

Prisstigningerne skyldes dog ikke alene, at efterspørgslen falder, men også stigende udgifter, herunder CO2-omkostninger.

I Sverige er indenrigstrafikken også faldet betydeligt, og her angives hensynet til klimaet som årsagen. Over for Finans.dk afviser både lufthavne og flyselskaber, at bekymring for klimaet kan forklare nedgangen i Danmark.

»Vi kan ikke udelukke, at det spiller en rolle, men vi kan ikke påvise, at det har en nævneværdig betydning for de rejsendes valg af transportform,« siger Thomas Thessen, der er ansvarlig for trafikprognoser i Københavns Lufthavn og adjungeret professor ved Aalborg Universitet, til Jyllands-Posten.

Virksomheder skipper retssager

Udgifter og tidsforbrug får danske virksomheder til at vende domstolene ryggen. Siden 2010 er antallet af retssager i landets 24 byretter næsten halveret, skriver Børsen.

Henrik Rothe, tidligere retspræsident for Sø- og Handelsretten, kalder udviklingen uhyggelig.

»Udviklingen er faktisk uhyggelig. Vi er et demokratisk retssamfund. Med det følger en pligt til at nå til bunds i, hvorfor virksomheder opgiver at føre retssager. Domstolene er jo en grundpille,« siger han til Børsen.

Forenklinger er en del af forklaringen på det store fald, der fandt sted i perioden 2010-2014. Men der var også et fald ud over det forklarlige. Derfor blev konsulenthuset Rambøll i 2015 sat til at lave en undersøgelse for Domstolsstyrelsen. Ifølge rapporten kan det store fald forklares med, at erhvervsdrivende ud fra et omkostningssynspunkt i højere grad vurderer, at det ikke kan betale sig at føre sager.

Formand i angreb på opdeling af Skat

Jørn Rise, formand for 2.600 ansatte i skatteforvaltningen, kritiserer i hårde vendinger opsplitningen af Skat og de seneste års omvæltninger, som han betegner som en »organisatorisk legeplads«, hvor meget er gået skævt.

»Nogle af vores medlemmer siger, at Skat aldrig skulle have været delt op. Vi har ikke længere den der »på- tværs-følelse«. Nu er det dem og os. Jeg er heller ikke selv sikker på, om det er det rigtige, vi har gjort,« siger Jørn Rise til Berlingske.

Skatteminister Morten Bødskov (S) afviser at kaste forvaltningen op i luften endnu en gang.

»Det, der er brug for nu, er ressourcer, realisme og ro, så vi kan få genskabt tilliden til skattevæsenet,« siger skatteministeren.

Skat blev nedlagt 1. juli 2018 og erstattet af syv nye styrelser fordelt over hele Danmark.

Tre ting investorerne skal holde øje med

Nordnets investeringsøkonom Per Hansen udpeger her tre ting, som investorerne bør have for øje:

  • Investorerne får deres daglige dosis »cirkus-Brexit«, og hvad Boris Johnson og ikke mindst hans kampagneledere har fundet på. Arbejdsminister Amber Rudd trak sig i weekenden, fordi hun ikke mener, kursen er rigtig og ikke kan se, at Storbritannien arbejder med en plan for at åbne op for det aftalemæssige dødvande. Mere og mere tyder på, at de kommende uger kan blive højspændte. Indtil videre har britisk økonomi klaret sig overraskende godt takket være privatforbruget, men hvor længe kan det vare ved og holde?
  • Investorerne forventer, at ECB og Draghi fyrer deres pengebazooka af om tre dage. Forventningerne er ekstreme, og spørgsmålet er, om ECB vil være i stand til at indfri disse høje forventninger? Frem mod mødet vil investorerne justere deres positioner. En rentenedsættelse og øget likviditet er ikke i sig selv nok til at tilfredsstille investorerne, som også kigger efter genoptagelse af obligationsopkøbsprogrammet.
  • I en tale i Zürich sagde den amerikanske FED-chef Jerome Powell fredag, at han ikke anser recessionsrisikoen for meget høj, men at handelskrigen tynger væksten. Investorerne holder både øje med væksten, men også med renteudviklingen. De seneste nøgletal har været svage og indikeret en markant vækstafmatning, og for investorerne er det meget vigtigt, at centralbankerne og ikke mindst FED med sin rentepolitik løber foran »kurven«.

Det sker på markederne

Der er generelle stigninger på de asiatiske aktiemarkeder mandag.

  • Nikkei 225: +0,5 pct.
  • Hongkongs Hang Seng: -0,1 pct.
  • Sydkoreas Kospi: +0,6 pct.
  • China Shanghai Composite: +0,4 pct.