Godmorgen og velkommen til onsdagens Business-overblik.

Som altid klæder vi dig på med dagens erhvervshistorier fra morgenstunden. I dag skal det blandt andet handle om iværksættere, om problemerne ved, at Danmark har fået en bank mindre, og om udsigten til højere transportpriser på grund af mangel på lastbilchauffører og lagerarbejdere. Men vi begynder med regeringens store klimahåb, som kræver store investeringer:

Danske giganter vil lave strøm om til brændstof – men det kræver to milliarder om året og vindmøller og solceller i hidtil uset omfang

Danmarks dage som olieeksporterende land er talte. Men vi står med en gylden mulighed for at starte et helt nyt energieventyr med Nordsøen som omdrejningspunkt.

Eventyret, som også spiller en central rolle i regeringens plan for at nå Danmarks ambitiøse klimamål i 2030, hedder Power-to-X. Det handler om at omdanne solenergi og det gigantiske potentiale for vindenergi på havet og til lands, som Danmark ligger inde med, til grøn brint og videre til grønne brændstoffer, som kan bruges i tung transport som lastbiler, fly og skibe.

Men det kræver en hidtil uset udbygning af antallet af vindmøller og et massivt statstilskud til at udvikle markedet frem mod 2025, viser to nye analyser fra henholdsvis Dansk Energi og Dansk Industri med tilhørende anbefalinger til den Power-to-X-strategi, regeringen er ved at udarbejde. Det skriver vi her på Berlingske.

Rapporternes konklusioner bakkes op af mellem 30 og 40 af landets største virksomheder, heriblandt Ørsted, Siemens Energy, Danfoss, Copenhagen Infrastrukture Partners, Haldor Topsøe, Aalborg Portland og SAS.

Få dit business-overblik hver morgen

Tilmeld dig nyhedsbrevet »Business-overblik« og få de vigtigste erhvervsnyheder fra ind- og udland direkte i din indbakke.

Fremadstormende bank om konkurrents opsigtsvækkende exit: »Det er ærgerligt for forbrugerne«

Den svenske storbank Handelsbankens opsigtsvækkende exit fra det danske marked risikerer at koste de danske bankkunder dyrt.

Sådan lyder advarslen fra bankdirektør i den fremadstormende bank Lunar, Anders Hartlev, til Berlingske. Han mener, at det taler ind i en kedelig tendens i sektoren.

»Hvis du tager de lange briller på og kigger på antallet af forskellige banker og forretningsmodeller, så er faktum, at der bliver færre og færre banker. Min frygt er, at det får innovationen og inspirationen til at miste momentum,« siger Anders Hartlev.

Han mener, at Handelsbankens exit taler ind i en tendens, der kan komme til at koste forbrugerne dyrt.

Vi kan ikke vise dig dette indhold, som stammer fra en tredjepart, da du ikke har samtykket til alle relevante statistik- og/eller markedsføringscookies. Du kan ændre dit samtykke og dine cookieindstillinger her.

Alternativt kan du se indholdet på spotify

DSV-top­chef kæm­per med at fin­de la­ger­me­d­ar­bej­de­re, og last­bil­chauf­fø­rer bli­ver dy­re­re – det kan re­sul­te­re i hø­je­re pri­ser for kun­der­ne

Det går fortsat ganske godt for den danske transportkæmpe DSV, der har opjusteret fem gange i år. Men branchen står over for flaskehalse på arbejdsmarkedet, og andre aktører i branchen har fortalt om mangel på blandt andet lastbilchauffører.

Problemerne kan medføre højere priser, siger Jens Bjørn Andersen, administrerende direktør hos DSV, til Børsen.

»Når fragtraterne er meget lave, får vores kunder den fordel, og når der er forøgede omkostninger, er det ikke rigtigt noget, vi som virksomhed kan tage ansvaret for. Så er det den virksomhed, der skal have transporteret varerne, som kommer til at betale for det. Det har altid været de mekanismer, der har virket i vores branche,« siger han.

Her er grunden til, at mange iværksættere må lukke virksomheden

Når en iværksætter må lukke sin virksomhed, skyldes det oftere problemer med stress eller konflikter i ledelsen end et dårligt produkt.

Det viser et studie fra Harvard University, som Finans beskriver.

Studiet viser mere konkret, at mentale problemer eller konflikter er årsagen til økonomiske sammenbrud hos 65 procent af de nye virksomheder, som fejler.

»Det er noget, vi sjældent taler om. Som iværksætter er du langt mere udsat end en lønmodtager. Du arbejder under et meget stort pres og en stor usikkerhed. Og alle de, der investerer i virksomheder, har et kæmpe ansvar,« siger Cecilie Willer, der er erhvervspsykolog og direktør for Today.

Tre forhold, som investorerne bør holde øje med

Her er tre ting, som seniorinvesteringsstrateg Simon Kristiansen fra Nordea holder øje med i dag:

  • Med en fortid i Storbritannien er det svært ikke at følge lidt med i situationen på den anden side af Nordsøen. Og nu er der faktisk grund til, at investorerne gør det samme. I dag får vi nemlig fremlagt den nye finanspolitik, der blandt andet indeholder investering i ny infrastruktur. Det brede britiske indeks FTSE All Share er endnu ikke kommet op på niveau med niveauet inden coronakrisen. Et løstsiddende checkhæfte kan måske give lidt tiltrængt rygvind til de mindre britiske aktier.

  • Regnskabssæsonen fortsætter i et hæsblæsende tempo. Denne uge handler det meget om virksomhedernes kommentarer til flaskehalse og faldende marginer. Legetøjsgiganten Hasbro, der aflagde regnskab i går, øgede sin omsætning med ti procent. Det til trods for, at ordre til en samlet værdi af 100 millioner dollar ikke blev realiseret, fordi tilstoppede havne og fragtproblemer umuliggjorde leveringerne. Heldigt for Hasbro havde de andre indtjeningsstrenge at spille på. Investorerne holder i dag øje med, om Thermo Fisher Scientific, Coca-Cola, McDonald’s, Boeing, General Motors, Santander og Ford er lige så heldige.

  • Vi får rundspørgedata fra eurozonens to største økonomier – henholdsvis tal for forbrugertilliden i november i Tyskland og oktober tal for Frankrig.    

Det sker på markederne

Aktier – indeks og udvikling i procent

USA – lukkekurser tirsdag:

  • Dow Jones: +0,04

  • S&P 500: +0,18

  • Nasdaq: +0,06

Asien – indeks onsdag kl. 6.35

  • Japan Nikkei: -0,53

  • Hongkong Hang Seng: -1,52

  • Kina CSI: -0,92