God morgen, og velkommen til ugens første Business-overblik denne mandag op til sankthansaften!
Olieprisen nåede kortvarigt sit højeste niveau siden januar mandag morgen, hvor aktiekurserne i Asien faldt efter USAs angreb på iranske atomanlæg.
Angrebet skaber frygt for, om Iran kan komme med modsvar, der kan medføre risici for den globale handel og skabe inflation.
De store udsving blev inddæmmet, og der er ingen tegn på panik på markederne, skriver nyhedsbureauet Reuters. Olieprisen lå omkring 2,8 procent – på 78,42 dollar pr. tønde råolie – efter det oprindelige højdespring på 5,7 procent.
Fokus er på, om Iran lukker for trafikken gennem Hormuzstrædet, hvorigennem op mod en fjerdedel af verdens olietrafik og 20 procent af verdens gasleverancer foregår. Strædet er på sit smalleste sted blot 33 kilometer bredt. Tidligere lukninger har ifølge JP Morgan fået oliepriserne til at stige med helt op til 76 procent.
British Airways og Singapore Airlines har aflyst flyvninger til Dubai, og flere end 150 luftfartsselskaber – herunder Air France-KLM, American Airlines og Japan Airlines – har omdirigeret eller indstillet flyvninger, efter at luftrummet over Israel, Irak og Jordan blev lukket, skriver Financial Times.
Samtidig har krigen mellem Iran og Israel allerede presset priserne på diesel og flybrændstof op på det højeste niveau i 15 måneder. Diesel er steget med 60 procent, flybrændstof med 45 procent.
Status på markederne

Dagens vigtige
Pensionskæmper har skudt 42 milliarder ekstra i grøn omstilling. Trods strid modvind for mange store klimaprojekter har danske pensionsselskaber sidste år øget deres grønne investeringer fra 343 til 385 milliarder kroner, viser en ny opgørelse fra brancheforeningen Forsikring & Pension (F&P) ifølge Finans.
»Det første jeg tænkte var, om vi havde regnet forkert. Men det har vi altså ikke,« siger Kent Damsgaard, administrerende direktør i F&P. Nu mangler selskaberne kun 65 milliarder kroner for at nå tilsagnet om at støtte klimakampen med 450 milliarder kroner i 2030.
**
DSV-topchef pressede formand før direktørfyring. Transportgiganten DSVs topchef, Jens Lund, spillede ifølge kilder en central rolle i forløbet, da tidligere administrerende direktør Jens Bjørn Andersen forlod topposten efter 15 år og udløste et chok på aktiemarkedet, skriver Børsen.
Jens Lund pressede på for at tage over og tilkendegav, at han var parat til at forlade koncernen, hvis han ikke blev udnævnt. En ekspert kritiserer forløbet, mens Jens Lund og DSV ikke vil kommentere avisens oplysninger.
**
Jyllands lufthavne i hård kamp. Lufthavnene i Aalborg, Aarhus og Billund slås indbyrdes om både flyselskaber og passagerer. Eksperter ser Aarhus-lufthavnen stå i den sværeste position, men de to andre står også over for udfordringer og faldgruber, skriver Finans.
Med tre lufthavne inden for et begrænset område ender det ofte med, at ingen af dem får de toptimale udbud af ruter. I 2024 var Billund Lufthavn størst med knap 4 millioner passager, Aalborg Lufthavn næststørst med knap 1,5 millioner og Aarhus Airport tredjestørst med 500.000 passagerer.
**
Skattekriminalitet skal udløse hårdere og hurtigere straf for bandekriminelle. Straffen skal falde hurtigere og hårdere for rockere og bandekriminelle, der falder tilbage i kriminalitet, efter at de har fået eftergivet deres gæld til det offentlige. Nu får selv en bødestraf på 50.000 kroner for skattekriminalitet gælden til at genopstå, skriver Berlingske.
**
En million træer og buske smides på komposten. En jysk planteskole må smide en million planteklare træer og buske på komposten, fordi politikerne endnu ikke er enige om, hvordan Danmark skal dækkes af grøn skov. Det skriver Jyllands-Posten.
Til efteråret skal de små træder fra Højgård Planteskole brændes og bruges som fjernvarme, selv om de kunne have været en del af den ambitiøse skovrejsning som led i den grønne omstilling. »Det er ærgerligt, vi har jo brugt meget tid og energi på at producere de her planter,« siger medejer Erik Andersen.
God dag og god sankthansaften!




