Bureaukratiet blev afskaffet

Bryggeriet Feldschlösschen i Schweiz var en gammeldags virksomhed, hvor strukturerne nu er blevet forenklet. Blandt andet er antallet af varenumre skåret ned fra 8.800 til 1.100.

Mens Feldschlösschen ved Carlsbergs overtagelse i 2000 havde et nulresultat, blev der i 2003 et ganske betydeligt overskud. Og den schweiziske bryggerivirksomhed er i dag et af Carlsbergs guldæg.

Koncernchef Nils Smedegaard Andersen ønsker dog ikke sige, hvor meget datterselskabet tjente sidste år.

Feldschlösschen var en gammel, bureaukratisk, ineffektiv og familiekontrolleret bryggerivirksomhed. Selskabet producerede og distribuerede et hav af varer - 8.800 forskellige varenumre inden for øl, vand, læskedrikke, vin og spiritus. Feldschlösschen havde tilmed 10 forskellige forretninger i det øldrikkende alpeland.

Droppede teltudlejning
Carlsberg lavede mange ændringer og snart sagt alt blev forenklet. For eksempel blev sortimentet skåret ned til 1.100 varenumre og antallet af ansatte reduceret fra 2.600 til 1.900.

Dertil kom lukning af et bryggeri og salg af dele af virksomheden, hvilket reducerede gælden betydeligt.

Den nye ejer droppede salget af lavprissodavand og spiritus samt udlejning af festtelte. Desuden blev det store antal depoter skåret kraftigt ned.

I dag har selskabet en meget slankere og mere effektiv administration. Alle sælgerne kom i »træningslejr« hos Carlsberg, Carlsberg-øl er blevet introduceret som mærkevare, og Feldschlösschens egne mærker og målsætninger er blevet styrket.

»Vi er gået bort fra Feldschlösschens gamle filosofi om, at selskabet skal være kæmpestort. Filosofien er nu, at virksomheden skal være supergod. Det er en tankegang, som vi prøver at gennemføre i alle Carlsbergs datterselskaber. Det drejer sig ikke om at være størst, men bedst,« siger koncernchef Nils Smedegaard Andersen. Selskabet har en markedsandel i Schweiz på 43 procent på øl.