Burberry kæmper mod uret for at redde trenchcoaten fra Brexits indflydelse

Det britiske modehus Burberry er stærkt bekymret ved udsigten til et Brexit uden en aftale med EU. Burberry frygter leveringsproblemer for modehusets signatur-trenchcoat, som bliver syet i Yorkshire. Derfor har Burberry travlt med at opbygge de nødvendige lagre af råvarer til trenchcoat-fremstilling i England, inden Storbritannien forlader EU.

(Arkivfoto) Det britiske modehus Burberry har travlt med at opbygge lagre af materiale, så ingen kommer til at mangle selskabets berømte Burberry Trenchcoat, som sys i Yorkshire. Her præsenteres en model fra efterårssæsonen 2018 under den britiske modeuge i februar sidste år. Foto: Ben STANSALL / AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere

Frygten for effekten af Brexit sniger sig ind overalt, og nu har den også ramt et af modebranchens helt store ikoner, den klassiske Burberry-trenchcoat.

Ifølge det britiske luksus-brand vil et Brexit uden en aftale koste selskabet et tocifret millionbeløb i britiske pund vel at mærke, og samtidig forstyrre muligheden for at sende stof og færdige produkter rundt mellem leverandører, fabrikker og butikker.

Brexit uden aftale vil især ramme produktionen af Burberry-trenchcoats, fordi de dobbeltradede frakker med de karakteristiske kraver og ternede for bliver syet i Yorkshire i det nordlige England. For at undgå at kunderne bliver påvirket, hvis Storbritannien og EU helt må opgive at få en aftale på plads, har modehuset derfor travlt med at opbygge lagre af de nødvendige materialer til frakkerne.

Selskab Kurs Ændr. %

Opbygger ekstra lagre af trenchcoats og dyre jakkesæt

Det samme gælder f.eks. Burberrys dyre jakkesæt, som bliver syet i Italien. Også her forbereder selskabet sig ved at opbygge ekstra lagre.

»Vi vil sikre, at vi fylder yderligere lagre op på relevante områder for at sikre, at kunderne ikke bliver negativt påvirket, men det vil klart have en indflydelse på selskabet, fordi vi bliver nødt til at køre med større varebeholdninger,« siger Burberrys finansdirektør, Julie Brown, til Reuters.

Hun kunne ved samme lejlighed fremlægge kvartalsregnskabstal, der viser, at modehusets salg voksede med beskedne én procent i det senest kvartal.

Det er imidlertid ikke kun Brexit, der kan skabe forandring for den trenchcoat, som blandt andre Humphrey Bogart bar, da han spillede over for Ingrid Bergman i filmen »Casablanca« i 1942, men som nutidens helte og heltinder som f.eks. Kim Kardashian også trækker i.

Nytænkning af trenchcoaten på vej

Burberry gør ifølge Reuters netop nu klar til at sende de første produkter fra selskabets nye designer, Riccardo Tisci, ud i butikkerne. Hans først kollektion indeholder blandt andet en nytænkning af netop trenchcoaten, som blandt andet blev præsenteret i september sidste år med guldspiraler på kanterne.

Ifølge Reuters siger selskabet topchef Marco Gobbetti, at han glæder sig over fremskridtene med sin plan om at flyttet brandet yderligere »upmarket«, i takt med at flere og flere produkter designet af Tisci kommer ud i de kommende kvartaler.

Modehuset har blandt andet vakt opsigt ved at hyre danske prins Nikolai som model.

Burberry, der er børsnoteret i London, er i øjeblikket igennem en større turnaround med fokus på nye produkter, en opfriskning af brandets butikker, og en række tiltag, der skal fremme produktivitet og gøre distributionen mere effektiv.