Budskabet skal opleves

Kloge ord fra filosoffen, Confusius, udtalt år 551 f.k. Og hvor er det fantastisk, at selvom vi

nu skriver år 2002 e.k., indeholder ordsproget stadig en bemærkelsesværdig pointe, som erhvervslivet den dag i dag

kan lære meget af i relation til en virksomheds interne og eksterne kommunikation.



Vi kender det fra dagligdagen; man hører

en god historie men har glemt den, inden dagen er omme; man ser en sjov reklame men har glemt den egentlige afsender, inden nyhederne

er færdige.



Det er, når vi involveres og oplever, at vi - som Confusius sagde - forstår budskabet. Og med

det for øje har et forholdsvis nyt medie set dagens lys.



Mediet kaldes oplevelsesmarkedsføring og handler om at

kommunikere budskaber ved hjælp af oplevelser.



Det er sagt før, men faktum er, at vi som forbrugere overstimuleres

og bombarderes med daglige reklamebudskaber som aldrig før.



Vi er blevet særdeles kritiske og "svære

at nå ind til". Derfor har virksomheder brug for et kommunikations-værktøj, som når forbrugerens hjerte

-og opnår forbrugerens loyalitet.



De traditionelle medier som f.eks. print, radio og tv taler til enkelte af modtagerens

sanser, hvorimod oplevelsesmarkedsføring går i levende dialog med hele modtagerens sanse-sæt.



Budskabet virkeliggøres

og formidles ansigt til ansigt, menneske til menneske, og der skabes relationer. Derved bliver det ærligt, nærværende og

troværdigt - en oplevelse, som for modtageren er let at forholde sig til samt forstå.



Dertil kommer, at de strategisk

udviklede oplevelseskampagner også er et særdeles effektivt PR værktøj.



Lad mig komme med et eksempel:

Karolines Køkken udgav en ny kogebog i starten af september, "Mad!", målrettet unge ml. 18-24 år.



Med

udgangspunkt i virksomhedens værdier tog man fat i en problemstilling, som var yderst relevant internt såvel som eksternt:





"Er de danske mad- og køkkentraditioner ved at forsvinde -kan de unge begå sig i et køkken?".



Iscenesættelsen

skete i form af en paneldiskussion i Studenterhuset i København, med temaet "Mad Uden mor!".



Unge studerende

fra relevante uddannelser var inviteret sammen med pressen. Panelet blev sammensat af kendte som mindre kendte personligheder fra

forskellige brancher så som Forbrugerinformationen, Instituttet for Fremtidsforskning, forældrenes fagorganisation, elev-repræsentant

fra Suhr''s Seminar, en kendt ung kok, en kontroversiel tv-køkkenvært og en politiker. Ordstyrer var Trine Gregorius.





Resultatet blev en værdifuld dag med debat og diskussioner, som meget sent vil gå i glemmebogen.



Pressen fortalte

om emnet til en redaktionel værdi af godt og vel et par millioner kroner blandt andet via indslag på landsdækkende

TV i primetime.



Karolines Køkkens budskab blev stadfæstet via en symbol-oplevelse - og kogebogen sælger godt.



De

fleste virksomheder iværksætter jævnligt aktiviteter, som giver åbenlys lejlighed til at kommunikere virksomhedens

værdigrundlag, hjertet, til omverdenen.



Aktiviteter, hvor den personlige kontakt, dialogen og relationerne allerede eksisterer

- som f.eks. messer, konferencer, produktlanceringer, receptioner, personalearrangementer og sponsorater -bliver kun sjældent udnyttet

optimalt.



Hvorfor ikke anvende disse aktiviteter strategisk som en målrettet og professionel platform til kommunikation?





Hvorfor ikke lade omverdenen opleve virksomhedens inderste værdier via alt, hvad den gør og alt, hvad den er.



Dette

kræver naturligvis, at værdierne står klart for virksomheden.



Alt i alt vælger et stigende antal nationale

såvel som internationale virksomheder at anvende store dele af deres marketingbudgetter på kommunikationsstrategier med

oplevelsen som medie. Dét er en udvikling, som er kommet for at blive - ganske enkelt fordi oplevelsesmarkedsføring virker.