Bryggeriernes lillebror kan overhale storebror

Erhvervslederne har stor respekt for Henrik Brandt, der har gjort Royal Unibrew til en af tidens hotteste turnaround-historier. Ny topchef skal få Carlsberg ud af dødvandet.

ØL: Endnu fører Carlsbergs image. Men Royal Unibrew haler kraftigt ind. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Da Carlsbergs bestyrelse i vinter besluttede sig for at finde Jørgen Buhl Rasmussens afløser som topchef, faldt valget på Cees ‘t Hart, koncernchef i Campina , den kæmpestore hollandske mejerikoncern.

Med sin omfattende internationale erfaring blev Hart vurderet som den bedste mand til at sætte gang i en ekspansionsfase i Carlsberg. Bryggeriet har i de senere år været hårdt ramt af den negative markedsudvikling på det vigtige russiske marked.

Men var det ikke for hollænderens globale generalieblad, kunne bestyrelsen såmænd lige så godt have henvendt sig til Henrik Brandt – den administrerende direktør for lillebroren i den danske bryggeribranche, Royal Unibrew.

For Brandt og hans team har præstereret en omfattende turnaround i det Unibrew, der engang var mere kendt under mærkevarenavnene Faxe, Ceres og Albani.

I den store globale bryggeribranche er Carlsberg en lille nummer fire efter amerikansk/belgiske Inbev, sydafrikanske Saab Miller og hollandske Heineken.

Carlsbergs omsætning er stagneret, og omsætningstabet i Rusland har ikke kunnet kompenseres med mere lønsom vækst i Asien. I Kina er Carlsberg stadig en lille spiller på ølmarkedet.

Lønsom vækst er derimod, hvad bryggeriet Royal Unibrew har mestret, og det ses tydeligt i Berlingske Business Magasins Imageanalyse 2015. Carlsberg er dalet ned på en 20. plads, mens Royal Unibrew hopper 19 pladser op ad listen til plads nummer 23. Nu puster lillebror giganten i Valby lige i nakken.

Stærke positioner

Det handler selvsagt om økonomiske resultater. Brandt har skåret til, saneret mærker fra og opnået en stærk position på de markeder, hvor han har valgt at satse. Omsætningen er nu på over seks mia. kr.

Carlsberg med en omsætning, der er ti gange så stor, har været en noget mere kompliceret forretning at styre for Jørgen Buhl Rasmussen, der heller ikke just har været tilsmilet af heldet. Det var hans forgænger, der købte op i Rusland, men det var Jørgen Buhl Rasmussen, der skulle levere resultaterne og måtte skuffe aktionærerne.

Helt så store armbevægelser som Carlsberg benytter Bernd Griese fra børsnoterede Harboe – landets tredjestørste bryggeri – sig ikke af, selv om han som brygmester kan være nok så farverig. Harboes Bryggeri satser først og fremmest på discountøl, og det er der ikke meget image i. Det sjællandske bryggeri lander i år på en plads som nummer 89 på imagelisten.