Brüel & Kjær-arving tabte tocifret millionbeløb på Burgess-konkurs

Sammen med Nordea var Niels Brüel en af de største tabere, da Michael Burgess gik konkurs med sine flyselskaber i 2004. Niels Brüel måtte hente otte strippede og strandede fly i lufthavne rundt om i verden.

Niels Brüel, søn af den ene stifter af ingeniørvirksomheden Brüel & Kjær, er en af de kreditorer, som håber på at vinde en erstatningssag mod Burgess-koncernen og dens revisor, Ernst & Young.

Niels Brüel vil ikke oplyse om sit konkrete tab, men siger, at han mistede et stort tocifret millionbeløb, da Michael Burgess’ flyselskaber, herunder Aviation Assistance krakkede i 2004. Kreditorerne i konkrusboet har nu stævnet den tidligere ledelse og revisorer Ernst & Young for et rekordstort beløb, 275 mio. kr.

»Mit tab opstod, del fordi jeg hen imod betalingsstandsningen ikke fik lejen for mine otte fly af typen Beechraft King Air turboprop med plads til mellem ti og 20 passagerer,« fortæller Niels Brüel.

»Da Michael Burgess pludseligt og uventet kollapsede, stod mine fly forskellige steder ude i verden, herunder Kabul, Nairobi og Monrovia. Jeg måtte selv hente dem hjem, og det viste sig, at de var strippet for bla. motorer og navigationsudstyr. Derfor fik jeg en kæmpe regning for at sætte dem i stand, og jeg måtte leje motorer og flyve dem ud og påmontere dem for at få flyene hjem.«

»Der var tale om kæmpe beløb. Derfor er jeg jo også meget interesseret i, om det kan lykkes boet at bevise, at revisorerne har skrevet under på falske regnskaber. Det er jo det, der generer os allesammen. Det at vi opdagede, at regnskaberne ikke var rigtige. Det var jo derfor, at Nordea og undertegnede kom så slemt afsted,« siger Niels Brüel.

»Min vurdering er, at revisorerne ikke har gjort deres arbejde ordentligt. Men jeg ved jo ikke, om jeg kommer igennem med det i retten. Men jeg tror, det ender med at blive en stor ansvarsforsikringssag for dem.«

Niels Brüel har ingen forklaring på, hvorfor det gik galt for Michael Burgess, som drev sin forretning i syv-otte år, hvor tingene gik, som de skulle.

»Jeg tror ikke, at Michael Burgess helt havde jordforbindelse hele vejen igennem. Han havde jo mange fly i forretningen, 42 tror jeg på et tidspunkt. Men pludselig står vi overfor en betalingsstandsning og fire uger efter en konkurs,« siger Niels Brüel.