Britiske avisejere straffes for faldende oplag af Daily Mail

Der bliver færre og færre avislæsere - og dermed færre annoncekroner - og det kan ses i halvårsregnskabet fra Daily Mail and General Trust (DMG).

Der bliver færre og færre avislæsere - og dermed færre annoncekroner - og det kan ses i halvårsregnskabet fra Daily Mail and General Trust (DMG). (Foto: Bax Lindhardt/ Scanpix) Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Aktierne i koncernen, der står bag den britiske tabloidavis Daily Mail, som udkom første gang i 1896, falder torsdag middag med 8,6 pct. på børsen i London.

Koncernens driftsresultat er faldet til 138 mio. pund, svarende til 1351 mio. kr., i halvåret oktober til marts mod 203 mio. pund i den tilsvarende periode et år tidligere.

Omsætningen i perioden faldt med 1 pct. i forhold til perioden året før til 950 mio. pund.

Administrerende direktør Martin Morgan, der går på pension ved udgangen af ​​måneden efter 27 år i koncernen, sagde i forbindelse med regnskabet, at den vigende annonceindtægt i markedet betyder, at DMG Media, som ud over Daily Mail har gratisavisen Metro på avishylden, nu venter en driftsmargin på omkring 10 pct. for året mod en tidligere forventning på omkring de 13 pct.

Læserne går i højere grad bort fra de traditionelle aviser og kaster sig over webnyhederne i stedet, og Daily Mails hjemmeside viser da også i halvåret, at den underliggende indtjening steg med 20 pct. til 44 mio. pund. Avisens britiske og amerikanske hjemmesider er blandt de mest læste nyheder på engelsk, skriver Bloomberg News.