BRIK-landene skal hjælpe dansk økonomi

I 2050 er BRIK-landene verdens største økonomier, og derfor skal Danmarks eksport til disse lande øges markant, mener regeringen.

Hhandels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr og erhvervs- og vækstminister Ole Sohn Fold sammen
Læs mere
Foto: Torkil Adsersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr og erhvervs- og vækstminister Ole Sohn præsenterede onsdag regeringens nye vækststrategi med særligt fokus på de fire BRIK-lande: Brasilien, Rusland, Indien og Kina. Her fortalte de, at dansk vareeksport til vækstmarkederne, især BRIK-landene, skal øges med mere end 50 procent. Det svarer til en stigning fra ca. 60 milliarder til 90 milliarder. Herudover skal vækstmarkederne investere dobbelt så meget i Danmark, som de har gjort de sidste 10 år, hvilket svarer til 10 milliarder kroner. Regeringen har derfor afsat yderligere 50 millioner kroner til målrettede initiativer indenfor eksport- og investeringsfremme:

”I løbet af de sidste 10 år er vi sakket bagud i forhold til Sverige og Tyskland på vores eksport til BRIK-landene. Vores efterslæb svarer til 10 milliarder kroner i 2010”, sagde Pia Olsen Dyhr for at understrege, at det er på høje tide, at Danmark går mere offensivt til værks i forhold til vækstlandene. Lancering af den særlige vækst- og BRIK-strategi skete i forlængelse af gårsdagens præsentation af regeringens 2020-plan. De områder som regeringen prioriterer i sin vækststrategi er miljø – og vandområdet, energi- og klima, sundheds- og velfærdsløsninger, gastronomi og kvalitetsfødevarer, design og arkitektur, turisme og vedvarende energi: ”Kina forventes i 2014 at være det land i verden, som har de største årlige investeringer i vedvarende energi, hvilket svarer til 20 procent”, sagde Pia Olsen Dyhr.

For at gennemføre regeringens mål, skal 50 procent af Eksportrådets midler til eksportfremstød femover målrettes BRIK-landene, de skal lave markedsføringskonsortier, uddannelsessamarbejderne skal forstærkes, og der skal laves finansieringsrådgivning. Desuden vil alle ministerier arbejde for at vækststrategien overlever. ”Alle regeringens 23 ministre skal hyppigt besøge landene. Det bliver ikke kun mit ansvar. Det er alles ansvar,” siger Pia Olsen Dyhr, som også slog fast, at Danmark også forsat vil satse på andre vækstmarkeder som blandt andet, Next-11-landene, Sydkorea og Polen, selvom strategien målrettes BRIK-landene:

”Det er ikke et enten-eller. Det er et både-og. Vi glemmer ikke nærmarkederne, hvor 63 procent af al dansk eksport går til.”